Drumblessures herkennen en voorkomen

Drummende man in actie drumblessure voorkomen
0
(0)

Bij drummen gebruik je alle belangrijke spiergroepen en gewrichten. Je armen, handen, voeten en benen spreken voor zich. Maar je dient ook over een sterke core (stabiliteit in je rug, borst en buik) te beschikken. Een rockdrummer verbrandt evenveel calorieën in 90 minuten tijd als een professioneel voetballer in een wedstrijd. Niet voor niets wordt drummen vergeleken met topsport. Ook als je niet wild headbangend achter je drumstel zit, vraagt drummen veel van je lichaam. Geen wonder dus dat best veel drummers last hebben van pijntjes, kwaaltjes en blessures. In dit artikel gaan we daar dieper op in en leer je hoe je drumblessures zo veel mogelijk kunt voorkomen.

Veel voorkomende klachten

Drummen is een heel fysieke activiteit. Als beginnende drummer zul je daarom heel wat pijntjes voelen. Logisch, je traint spieren die je anders zelden gebruikt. Je kweekt eelt op je handen en vingers en je zult in het begin daarom ook wel eens een blaar oplopen. Kortom, je voelt dat je iets fysieks hebt gedaan. Deze ‘gezonde pijn’ hoort erbij en zal naarmate je meer gevorderd raakt minder worden. Maar blessures kunnen ook ernstiger vormen aannemen. Die kunnen je ernstig belemmeren bij het drummen en in je dagelijks leven. Verdwijnt een pijntje niet na enkele dagen? Voelen gewrichten (pols, enkel, knie bijvoorbeeld) heet aan? Schiet de pijn er plotseling in? Dan is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Negeer pijnklachten niet, want ze kunnen serieuze gevolgen hebben voor je gezondheid.

Samenspel

Of je drumblessures oploopt en hoe ernstig die zijn, hangt af van een samenspel van factoren:

  • Je zithouding
  • De opstelling van je drumstel
  • De materialen waarmee je speelt
  • Je speeltechniek

We bespreken ze hieronder en geven per onderwerp tips en advies.

Houding

Een correcte zithouding achter je drumstel is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om blessures te voorkomen. Hiervoor dien je te letten op drie zaken. Ten eerste, de hoek tussen je bovenbenen en je rug is minstens 90 graden. Met andere woorden: zorg dat je knieën lager zitten dan je heupen, dus zet je drumkruk hoger. Ten tweede zorg dat de hoek tussen je boven- en onderbenen ook minstens 90 graden is. Verplaats je drumkruk naar achteren als dat niet het geval is. Ten derde, houd je rug recht onder het spelen. Veel drummers hebben de neigen iets voorover te bukken en naar voren te leunen, waardoor je steeds verder verkrampt. Dit voel je in je nek, schouders en rug. Voorkomen dus!

Opstellingde onderdelen van een drumstel

Heb je eenmaal je drumkruk op de juiste hoogte staan (zie hierboven), dan volgt hieruit in belangrijke mate de opstelling van je drumstel. Je weet nu immers waar je voetpedalen (van je bassdrum en je hihat) komen te staan. De hoogte en de hoek waarin je de trommels en de bekkens opstelt, hangt samen met hun grootte, je eigen lengte, je voorkeuren en de muziekstijl die je speelt. Het kan best even puzzelen zijn voordat je jouw ideale opstelling hebt gevonden. Een belangrijke tip: zorg dat je de trommels en bekkens die je het meest bespeelt (in de regel de snaredrum, hi-hats en ridebekken) zonder uit te strekken kunt bereiken. Probeer te voorkomen dat je ‘boven je macht’ slaat, dus dat trommels en bekkens niet boven je schouders uitsteken.

Materialen

Het soort en de kwaliteit van de materialen waarmee en waarop je speelt, kan van invloed zijn op het oplopen van drumblessures. Een wiebelige drumkruk doet je zorgvuldig bepaalde opstelling en speelhouding teniet. Goedkope drumstokken zijn een aanslag op je polsen. Een te slap of juist te strak afgestelde veer in een voetpedaal zorgt voor overbelasting. Kortom, beknibbel niet op een paar goede drumstokken en gun jezelf een degelijke en comfortabele drumkruk. Experimenteer met de veerspanning van je hi-hat- en bassdrumpedaal. En investeer in een boom stand als je daarmee je ridebekken wel op een goed bereikbare plaats kunt positioneren.

Speeltechniek

Veel klachten worden veroorzaakt door een gebrek aan techniek. Door je stokken bijvoorbeeld verkeerd vast te houden, kan de impact van elke slag stukken groter zijn dan bij een correcte grip. Het prettige is dat je kunt werken aan je speeltechniek. Het nemen van drumles is daarin een voor de hand liggende stap. Natuurlijk is er niet één correcte manier om de drums te bespelen. Als je je verschillende speeltechnieken eigen maakt, kun je die afwisselen. Dat heeft niet alleen effect op het volume en de klankkleur waarmee je speelt, maar is ook minder belastend voor je fysiek. Een belangrijk advies: wees ontspannen. De meeste drummers hebben de neiging hun spieren te verkrampen bij (te) snelle grooves en (te) complexe fills. Speel soepel en vloeiend. Onze tip: oefen op een langzamer tempo en bouw het stap-voor-stap op.

Voordat je begint…

Oefenpad cadeaus voor drummers

We vinden het heel logisch dat je begint met een warming-up als je een rondje gaat hardlopen of een potje gaat tennissen. Waarom dan niet als je gaat drummen? Enkele oefeningen vooraf om je spieren los te maken (stretchen, jumping jacks, dribbelen op de plaats) en even inspelen op een oefenpad zijn goede manieren om blessures te voorkomen. Spieren houden niet van te intensieve en plotselinge bewegingen. Na een goede warming-up neemt het risico op spierscheuringen en andere ellende fors af. Doen dus!

Belangrijkste tips op een rij

  • Gezonde pijn hoort erbij, zeker als beginnende drummer
  • Negeer aanhoudende of plotselinge pijn niet en raadpleeg je huisarts
  • Bepaal je ideale zithoogte en prettige afstand tot je pedalen
  • Bepaal de opstelling van je drumstel aan de hand daarvan
  • Investeer in goede en degelijke materialen (drumstokken en drumkruk)
  • Leer jezelf correcte speeltechnieken aan en varieer daarmee om te intensieve belasting te voorkomen
  • Doe verschillende oefeningen en gebruik je oefenpad voordat je gaat drummen als warming-up

Gezond drummen met Online DrumlesOnline muziekles bij Online drumles

Bij Online Drumles vinden we het superbelangrijk dat je leert drummen en blijft drummen. Daarom hameren we zo op zaken als houding, zithoogte en speeltechniek. We doen dat spelenderwijs en vaak tussen neus en lippen door. Geen zorgen dus, het is niet saai! Wil je ook ervaren hoe leuk leren drummen kan zijn? Hoe je op een geweldige manier fit(ter) wordt zonder drumblessures op te lopen? En hoe je dat op een verantwoorde en gezonde manier doet en blijft doen? Kom dan vandaag nog kennismaken met de leukste online drumschool van Nederland. Je kunt twee weken lang geheel vrijblijvend de cursus uitproberen. De enige kwaal die je van ons krijgt is drumkoorts!

Wat vond je van de inhoud op deze pagina?

Klik op een ster om jouw mening te geven!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Aantal beoordelingen 0

Er zijn nog geen beoordelingen. Word de eerste die deze pagina beoordeeld!

Aangezien je deze pagina nuttig vindt...

Volg ons op social media!

Wat jammer dat deze pagina niet nuttig is voor jou!

Help ons dit te verbeteren!

Hoe kunnen we de inhoud verbeteren?


Probeer het de eerste 14 dagen gratis.

Nu kan iedereen leren drummen!

Background circle Background circle Background circle Background circle Background circle Background circle Background circle Background circle Background circle