De LeonDrums Methode

Het ontstaan van de LeonDrums Methode

De grondslag van onze “iedereen kan leren drummen”-garantie is de LeonDrums methode. Graag neem ik je mee in hoe de LeonDrums Methode tot stand is gekomen en waarom wij onze keiharde garanties durven te geven.
In mijn 20 jaar als drumleraar heb ik veel hobbels moeten overwinnen om tot een methode te komen waarmee écht, maar dan ook écht, iedereen kan leren drummen. De eigenzinnige manier van drumles geven heb ik niet op school geleerd, maar is het resultaat van mijn ervaringen met meer dan 4000 leerlingen over de afgelopen 20 jaar. Waarom die hobbels – en vooral hun oplossingen – zo belangrijk zijn voor onze methode zal ik hieronder uitleggen.
Leondrums-methode-logo

Ik was zelf écht niet de meest talentvolle leerling

Ik was 15 jaar oud toen ik begon met drummen. Ik was zelf écht niet de meest talentvolle leerling; ik wilde graag met drummen mijn brood verdienen maar de concurrentie in drummerswereld is moordend. Om toch van mijn passie mijn werk te maken ging ik lesgeven. Al snel ontdekte ik, dat daar mijn echte uitdaging lag. Ik kan mij goed inleven in de leerlingen die wat meer tijd nodig hebben. De talentvolle leerlingen lesgeven is niet zo moeilijk, zeg ik altijd. De ‘normale’ leerling, daar zit de uitdaging.

Hobbel 1: Hoe kan ik meer mensen kennis laten maken met drummen?

Juist omdat ik mij goed in kan leven in de leerlingen die wat meer tijd nodig hadden, merkte ik dat leerlingen relatief lang bij mij bleven. Binnen tien jaar groeide ik van een kleine drumschool naar een drumschool met 96 leerlingen, die ik elke week privéles gaf. Al snel liep ik tegen mijn eerste hobbel aan. Dit was moeilijk vol te houden in mijn eentje. Ik wilde graag meer mensen kennis laten maken met drummen maar had niet genoeg uren in mijn week. Ik besloot toen semi-privéles te gaan geven. Twee leerlingen, tegelijkertijd, twee studio’s – maar zonder afbreuk aan kwaliteit.

Hobbel 2: Hoe geef ik twee mensen tegelijkertijd les, zonder daarbij aan kwaliteit af te doen?!

Daar was de tweede hobbel. Mijn methode moest opnieuw getest worden. Ik werkte met twee geluidsdichte studio’s met daarin allebei één leerling en begon met testen. Ik gaf de leerlingen in studio 1 een uitleg van een oefening, en gaf ze vervolgens tijd om daar mee te oefenen. Vervolgens liep ik naar studio 2 en deed daar hetzelfde. Als ik terugkwam in studio 1 en ik merkte dat de leerling nog moeite had met de oefening, besefte ik dat mijn uitleg nog niet goed genoeg was geweest. Vervolgens ging ik mijn oefeningen en uitleg perfectioneren, tot het punt dat ik twee mensen (betaalbare) semi-privéles kon geven, met de kwaliteit van échte privéles!

Studio 1

Studio 2

Hobbel 3: Hoe maak ik drumles toegankelijk voor iedereen

Toen in 2008 de economische crisis flink toesloeg, kwam er een nieuwe prikkel om mijn methode opnieuw uit te vinden. Men moest – terecht – bezuinigen op de uitgaven en het aantal leerlingen bij de drumschool liep flink terug. Drumles bleek in tijden van crisis vaak te duur. Hier wilde ik graag een oplossing voor vinden. Ik wilde drumles toegankelijk maken voor iedereen maar ik wilde natuurlijk zelf ook het hoofd boven water houden. Ik besloot te kijken naar alternatieve manieren van lesgeven, met nóg meer mensen tegelijkertijd, zodat ik aantrekkelijkere prijzen kon bieden. Ik begon samen te werken met vakantieveilingen door drumworkshops aan te bieden. Het resultaat was verbluffend: 1500(!) mensen kwamen over de vloer voor drumles.

Hobbel 4: Hoe zorg ik dat écht iedereen kan leren drummen – Het ontstaan van het laboratorium.

Oeps! Dat was wel érg veel. Door de enorme aanwas besloot ik de mensen van vakantieveilingen een workshop in groepsverband te gaan geven. Ik ging werken met 10 elektronische drumstellen op de bovenverdieping van de studio’s, zodat ik 5 paar mensen op hetzelfde moment les kon geven. Dat ging natuurlijk niet vanzelf.

De volgende hobbel deed zich voor: hoe zorg ik dat iedereen in de groep kan leren drummen? De ene leerling is de andere niet. Behoeften verschillen en de ene leerling vindt sommige dingen moeilijker of makkelijker dan anderen. Ik bedacht al snel dat ik in de groepsles in staat moest zijn om 1-op-1 met leerlingen te kunnen schakelen via hun koptelefoon. Om dat technisch voor elkaar te krijgen was een heel gedoe maar uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar. Zo creëerde ik eigenlijk een laboratorium om nieuwe lessen uitproberen.

En toen begon het. Het ontwikkelen van een methode die net zo goed is als privéles, waarmee iedereen kan leren drummen, tegen zeer toegankelijke prijzen. Het testlaboratorium gaf die mogelijkheden. De workshops veranderden in vaste lessen, die veranderden in een cursus. Naast vakantieveilingen begon ik reguliere groepslessen aan te bieden. Honderden leerlingen probeerden onze lessen en ik probeerde onze lessen uit op de leerlingen. Elk klein hobbeltje werd opgelost.

Ons laboratorium

Geen hobbels. In jouw eigen tijd en in jouw eigen tempo, kan jij leren drummen.

Hier komen we tot het hart van online drumlessen. De groepslessen, getest op honderden tot duizenden leerlingen, zijn hét fundament van Online Drumles. Het maakt dat ik zo zeker ben van mijn methode, dat ik onze keiharde “Iedereen kan leren drummen”-garantie durf te geven. Wij geloven zo erg in ons product, dat we het iedereen altijd twee weken vrijblijvend laten uitproberen. Onze methode is uitvoerig getest en geperfectioneerd. Het is het resultaat van meer dan 20 jaar ervaring met duizenden leerlingen.

Ben jij de leerling, die na het volgen van de cursus tóch ontevreden is, dan ben JIJ die leerling waar ik mijn inspiratie uithaal en ga ik met jou de uitdaging aan. Want ik kan iedereen leren drummen!

Léon van der Geest,
Online Drumles

START NU JE GRATIS PROEPERIODE