Hoe zorg je voor een goede houding tijdens het drummen? 

Geplaatst op 19 mei 2020 door Sam Buunk

Hoe zorg je voor een goede houding tijdens het drummen? 

Een goede houding is essentieel om zo goed mogelijk te leren drummen en voorkomt blessures. Een verkeerde houding kan leiden tot klachten in de rug, armen, schouders, polsen en benen. Omdat een slechte houding snel een gewoonte kan worden, is het belangrijk een goede houding zo snel mogelijk aan te leren wanneer je begint met drummen. Daarnaast kun je met een goede houding relaxter en met meer energie drummen! 

In dit artikel van Online Drumles zetten we een aantal stappen voor een juiste houding tijdens het drummen op een rijtje.  

1. Zet je drumkruk op kniehoogte 

De hoogte van je drumkruk is essentieel. Staat de drumkruk te laag, dan heb je kans op rugpijn. Staat hij te hoog, dan kun je wel eens vermoeide benen krijgen. Voor de hoogte van de drumkruk hanteren we de volgende vuistregel: Ga naast je drumkruk staan en zet de drumkruk zo neer dat de bovenkant van de kruk gelijk is aan de bovenkant van je knieschijf. Dit zorgt ervoor dat je benen in een rechte hoek zullen vallen terwijl je speelt. Hierdoor zal je meer rechtop gaan zitten en zal je beter in staat zijn de pedalen te bedienen. 

 Sommige drummers zitten liever iets hoger waardoor de hoek van de benen net iets groter is en de heupen net iets boven de knieën uitkomen. De bovenbenen lopen dan iets schuin naar beneden af. Dit kan het bedienen van het pedaal vergemakkelijken. 

2. Ga op de punt van je kruk zitten 

Zorg dat je alleen met je billen op de punt van de kruk zit. Zorg dat je bovenbenen vrij zijn en dat je deze makkelijk kunt bewegen. Zo kun je de pedalen goed bedienen.  

3. Zet de drumkruk op de juiste afstand 

Nu je op de goede hoogte zit, kun je je drumkruk op de juiste afstand ten opzichte van de pedalen plaatsen. Hierbij is het belangrijk dat, wanneer je op het puntje van de kruk zit en je je voeten op de pedalen hebt, je knie boven je enkel zweeft. Je knieën zitten dan in een hoek van 90 graden. Zo haal je de meeste kracht uit je benen. Tussen je benen zit een hoek van ongeveer 45 graden. Zorg dat de combinatie van de afstand tussen de kruk, de pedalen, en de rest van het drumstel zodanig is dat je overal goed bij kunt zonder je houding erg te hoeven aanpassen. Hierbij zijn je armen nooit volledig gestrekt.  

 4. Zit rechtop! 

Dit klinkt misschien simpel, maar ingezakt op je drumkruk zitten is een veel voorkomende fout bij beginnende drummers! Om rugblessures te voorkomen en maximale bewegingsvrijheid uit je bovenlichaam te halen is het belangrijk jezelf continu te herinneren aan een rechte rug.  

Om goed rechtop te zitten kun je je bovenlichaam helemaal uitstrekken, met je armen omhoog. Vervolgens haal je je armen omlaag, maar blijft de rest van je bovenlichaam rechtop, met je schouders licht naar achteren. Leun iets (klein beetje!) naar voren. Doordat je benen vrij zijn zal je de balans uit de pedalen halen, door er licht op te leunen 

5. Houd je voeten altijd op de pedalen! 

Je voeten blijven altijd recht op de pedalen. Zo behoud je je balans en kun je zo comfortabel mogelijk drummen.  

6. Ontspan je armen 

Tijdens het drummen is het belangrijk dat je je armen ontspant zodat ze niet stijf worden. Hierdoor zal je gemakkelijker kunnen spelen zonder de controle te verliezen. Je elleboog valt op een natuurlijke manier naast je lichaam en je armen zijn dus nooit gestrekt! 

 Benieuwd hoe dit resulteert in de perfecte houding? Léon laat het in onderstaande video zien. 

 
Op deze manier haal je het meeste uit je houding. Als je ontspannen en pijnvrij kunt drummen, kun je je focussen op je spel en zal je zien dat je het best kunt leren en het meeste plezier hebt! Heb je nog vragen? Over houding of andere tips & tricks voor drummen? Kijk eens bij onze
Q&A voor veelgestelde vragen. Je kunt ons ook gewoon een mailtje sturen op [email protected] ! 

Kijk ook eens naar de volgende artikelen: 


Probeer het de eerste 14 dagen gratis.

Nu kan iedereen leren drummen!