Gepost op

Online drumles in de stand van Yamaha op NN North Sea Jazz

Dit weekend staan we ter promotie van Online Drumles op North Sea Jazz festival! Omdat trouwe klant van Yamaha zijn, hebben ze ons gevraagd een invulling te geven aan hun stand. Een uitgelezen kans om zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor drummen. Yamaha is sponsor van het North Sea Jazz festival. Zij regelen de backline voor alle podia.

Waarom werken wij met Yamaha?

Eerder hebben we met andere merken gewerkt. Voor akoestische, maar ook elektronische drumstellen. Vooral het elektronische segment van Yamaha maakt een beduidend verschil. Waar we bij andere merken vaak kapotte onderdelen terug kregen, is dat bij de elektronische drumstellen van Yamaha vrijwel nooit het geval.

De elektronische drumstellen zijn compact en hebben een prettig spel gevoel. De geluiden geven een goede afspiegeling van een akoestisch drumstel. Ze zijn ook aan te passen voor de beste drum ervaring.

Waar zijn wij te vinden op North Sea Jazz?

Zoals eerder gezegd zijn we op North Sea Jazz te vinden in de stand van Yamaha. De stand bevindt zich op het Central Square, waar je ook kunt genieten van gratis WiFi. In de stand kun je drummen op elektronische drumstellen. We hebben de Yamaha DTX430K en Yamaha DTX522K staan, uitgerust met tablets waar we speciale North Sea Jazz lessen op hebben staan. Hier kunnen mensen hun eerste drumervaring krijgen en dus ook leren drummen.

We hebben al ons aanbod op flyers, folders en visitekaartjes staan, maar wil jij nu ons aanbod bekijken? Ga dan naar https://www.onlinedrumles.nl/aanbod/

We zien je graag terug in de stand van Yamaha op North Sea Jazz!

Gepost op

Hoe leren mensen een drumstel spelen?

Een drumstel spelen is een drukke bezigheid. Het leren spelen vergt heel veel verschillende zintuigen en motorische processen, zoals ledematen bewegen, luisteren, kijken, tellen (maat houden), analyseren van noten, luisteren naar drums in muziek. Binnen de fysieke drumschool van Leondrums hebben we al veel soorten leerlingen gehad. Zo heeft iedereen zijn eigen manier van leren. Het grootste onderscheid is te maken tussen mensen die auditief (op basis van wat ze horen) of visueel (op basis van wat ze zien) leren.

Drums leren spelen op je gehoor

De eerste reactie die mensen hebben op het leren spelen van een instrument is “ik kan geen noten lezen, dat gaat me nooit lukken!”. Wat ze zich niet beseffen is dat noten alleen een communicatie middel is, en je het eerste jaar dat je een drumstel leert bespelen voornamelijk de leraar kopieert. Je gehoor is daarbij heel belangrijk. Er zijn leerlingen die na een aantal jaar nog geen noot lezen, omdat ze na het horen van een groove, de groove al snel kunnen naspelen. Zij komen er later achter dat ze theoretisch gezien geen idee hebben wat ze doen. Als je in een band gaat spelen wordt het op dat moment dus ook moeilijk communiceren met je bandleden!

Leren drummen op wat je ziet

Leren drummen met je zicht kun je op meerdere manieren doen. Je kunt daadwerkelijk kopiëren welke beweging je leraar of een drummer doet. Je kunt ook noten leren lezen. Hierbij leer je vooral analyseren welke volgordes van noten tegelijk en los van elkaar vallen. Zodra de coördinatie van noten goed achter elkaar gezet zijn in je hoofd, kun je verder met het ritme vasthouden. Zodra je regelmaat in je spel hebt, begint de groove op muziek te lijken. Des te langer je oefent, des te beter het gaat klinken!

Gepost op

De controle over je bewegingen

Online-Drumles-de-controle-over-je-bewegingen

Zoals je misschien zult merken is het moeilijk de controle over je bewegingen te houden als je een nieuwe groove leert. Je lichaam gaat onverwachtse bewegingen maken, of verkeerde ledematen tegelijk spelen. Het is moeilijk om de controle over je bewegingen te houden als je iets nieuws leert, maar al helemaal als je versnelt.

Wanneer kun je een nieuwe oefening goed genoeg?

Als je een groove op een vast tempo kunt vol houden heb je al grote stappen gemaakt. Dat betekent nog niet dat je het al op een sneller tempo moet gaan proberen. Ben je nog bezig met welke combinaties je ledematen maken? Dan zul je nog even door moeten oefenen! Het is de bedoeling dat je bewegingen een automatisme worden, zoals je eerst hebt leren lopen, en later ook nog een glas hebt leren vast houden tijdens het lopen.

Zodra je de groove kunt spelen terwijl je hem als een melodie afspeelt in je hoofd, dan kun je proberen het tempo te verhogen. De “verbeelding” van wat je moet spelen, en wat je daadwerkelijk speelt zijn twee verschillenden onderdelen die je beide moet trainen. Wat je niet kunt afspelen in je hoofd, zul je ook niet fysiek kunnen spelen.

Houdt de controle over je bewegingen als je snel speelt.

Snel slaan kun je gecontroleerd doen, maar wordt al snel een spastische beweging. Dat is dus geen controle over wat je aan het spelen bent. Sommige grooves kun je zo snel proberen te spelen dat je spieren gaan verzuren. In dat geval kun je een groove nooit volhouden, maar je traint wel je spieren voor de toekomst. Ook als je stukken snel speelt, zorg dat je de controle over je bewegingen vast houdt, en daarmee ook het tempo vast houdt. Alleen op die manier zorg je er voor dat een groove wordt ingeprent in je spier geheugen, waardoor je tussendoor (zoals moet het lopen) andere dingen zou kunnen doen. Bij het maken van muziek is het alleen van belang dat je de focus houdt op wat je speelt!

Gepost op

Fouten maken als je een muziekinstrument leert spelen

Fouten maken, we zijn naar een cultuur gegaan waarin veel mensen bang zijn om fouten te maken. Door social media lijkt de wereld zo perfect dat je niet meer gelooft dat andere mensen ooit fouten hebben gemaakt. Eigenlijk begon dat al op school, waar vaak de fouten worden geteld en punten worden gegeven op basis van de fouten. En eerlijk gezegd, van een toets met alleen maar rode strepen zou je meer moeten leren dan van eentje met alleen maar krullen. Maar dat voelt als falen ten opzichte van klasgenoten, niet gek dat er faalangst bestaat. Een beoordeling kan je wereld op z’n kop zetten. Dat heeft voor een gedeelte met de sociale druk van een groep te maken. Iedereen wil meekomen met de rest van de groep en dingen goed doen.

Musiceren en fouten maken

In de media wordt een beeld geschept van “perfecte” dingen. Zo toont een artiest zijn kunstje pas als hij het door en door kent. Een leerproces wordt niet in beeld gebracht. Voor een muzikant een liedje kan schrijven, opnemen en live spelen, moet hij misschien wel 10 jaar leren zijn instrument te bespelen. En als het eenmaal zo ver is, hoor je vaak: als hij het speelt ziet het er zo makkelijk uit. Dat komt door twee dingen: Heel veel tijd investeren en heel veel fouten maken.

Wat kun je nou met fouten?

Elke fout brengt je op nieuwe ideeën en inzichten, want het is anders dan hetgeen wat al bestaat.

Een mens kan van zichzelf leren zolang je bewust wordt van je eigen handelen. Daar vloeit zelfkennis uit voort, wat betekent dat je leert wat je wel of niet kan. Deze kennis zorgt er voor dat je jou kunde kunt delen met andere mensen. Niet alleen door het uit te leggen, maar gezamenlijk iets voor elkaar te krijgen, waarbij iedereen zijn of haar eigen kracht gebruikt.

Als je dat vergelijkt met een band waar covers in worden gespeeld kun je dus het volgende er mee bereiken:

  1. Bij het uitkiezen van een nummer kun je aangeven of een liedje haalbaar of te moeilijk is voor je om te leren spelen.
    • Een veel gemaakte fout is het kiezen van te moeilijke nummers.
  2. Je kunt jou gedeelte (drums) toevoegen aan de band, en ieder ander zijn partijen op hun instrument.
  3. Iedere muziekant kent de muziek en hoort het dus ook als iemand zijn partij niet helemaal goed speelt.
  4. Je kunt van elkaar aangeven dat er iets niet klopt, maar niet altijd wat er dan precies niet klopt. Kijk uit voor deze valkuil, want je moet zelf weer gaan zoeken naar je fout! (waar je uiteraard weer uit leert en de ander ook, zodra je de oplossing deelt)

 

 

 

Gepost op

De coördinatie van het lichaam verbeteren met drummen

Coördinatie-van-het-lichaam-verbeteren-met-drummen-Online-Drumles

Coördinatie is een breed begrip. Letterlijk betekent het: Het afstemmen van uitvoerende activiteiten zonder bestaande taakverdelingen en werkwijzen te veranderen. Het coördineren van het lichaam begint al als je een baby bent.

Hoe leer je de coördinatie van het lichaam als kind?

Eerst leert de baby reageren op indrukken van buiten. Daarop stuurt hij zijn spieren aan om te bewegen, zoals het pakken van een voorwerp. Een baby zich te verplaatsen door zich weg te duwen. Als zijn kracht stabiel wordt leert hij kruipen. Hij hoeft dan niet meer na te denken hoe hij zich met weg duwen. Bij het kruipen komt het evenwicht al om de hoek kijken. Zodra een baby gaat leren lopen is dat met vallen en opstaan, want er moet een link worden gelegd tussen het evenwicht en de spierspanning. Zodra een baby kan staan hebben zijn spieren dus geleerd een bepaalde spanning aan te houden. Er is dus een constante communicatie tussen het zenuwstelsel en de spieren. Hier hoeft de baby niet meer over na te denken. Dit is pas het moment dat je iets beheerst. Als kind herhaalt dit leerproces als je leert rennen, fietsen, kleuren, schrijven, noem maar op.

Hoe train je de coördinatie en motoriek met drummen?

Een baby leert niet in 10 dagen lopen, zoals je met drummen ook niet plotseling de sterren van de hemel speelt. Zoals je bij een baby ziet is de coördinatie van het lichaam een kwestie van trainen. Door te oefenen en er veel tijd in te steken train je je lichaam de drums te bespelen. Dat begint bij de grote spieren, de hele ledematen. In het begin zijn de bewegingen van de armen meestal stug. De gewrichten worden stijf gehouden, net alsof je met een hamer slaat. Als je langere tijd speelt worden je bewegingen soepeler en je ellebogen en polsen losser. Daarna leer je kleinere spieren gebruiken zoals die van je vingers. Deze kleine motoriek komt ten goede aan de snelheid van je spel, maar let op, dit komt met de tijd, dus ga niet direct alleen maar aan vingertechnieken werken! Dat houdt de ontwikkeling van je grote beweging tegen.

We zijn dus constant bezig met onze zenuw verbindingen te versterken, tot we een punt bereiken dat we niet meer over onze bewegingen hoeven na te denken. Bij iedere drum oefening begint dit weer op nieuw, want je leert constant nieuwe combinaties en timing van je ledematen kennen!

Gepost op

De taak van de drummer

De-taak-van-de-drummer-is-leiden-Online-Drumles

Waarom zit de drummer op het podium altijd achterin? Wat is de taak van de drummmer? De drummer moet het zooitje ongeregeld (de muziekanten) in de gaten houden op het podium. De drummer geeft niet alleen ritmisch de leiding in de band, maar ook de structuur in de muziek.

Opstelling op een podium

Een podium wordt gewoonlijk als volgt ingedeeld:

  • De drummer in het midden achterin
    • Drums wordt in het stereobeeld ook in het centrum van de muziek geplaatst
  • De bassist links naast de drummer
    • Hij vormt samen met de drums de basis van de muziek en moet nauw contact kunnen hebben met de drummer
  • De toetsenist links van de bassist
  • De gitaristen worden veelal aan de buitenkanten van het podium geplaatst
    • Voor een goed stereobeeld bij twee verschillende partijen
  • Backingvocals rechts van de drummer
  • Leadvolcal vooraan het podium

Een drumstel is over het algemeen ook een van de hardste instrumenten qua volume. Dat kan ook een reden zijn om de drummer achterin te plaatsen.

Hoe komt de opstelling de taak van de drummer ten goede?

Het is niet altijd de beste plek om achterin te zitten. Sommige muziek vergt veel visuele communicatie tussen de muziekanten. De drummer kan in dat geval moeilijk de aandacht trekken van zijn collega muziekanten. De cue’s van een drummer moet hij dus vaak via zijn spel kunnen geven. Het is vanuit deze positie wel makkelijker de andere muziekanten in de gaten te houden. Aan lichaamstaal kun je al snel de intentie van een bandlid zien, bijvoorbeeld of de gitarist klaar is met zijn solo of langer door wil gaan. Als de drummer dit niet opmerkt kunnen er rare situaties ontstaan, zoals een anticlimax in de muziek. Als de overige muziekanten de cues van de drummer goed in de gaten houden, zou dat geen probleem moeten zijn. De drummer geeft de overgangen van bijvoorbeeld couplet naar refrein vaak aan met een fill. Als deze overtuigend gespeeld wordt is dat een hele duidelijke cue, en vervult de drummer zijn taak.

Gepost op

Zoveel mogelijk noten spelen of zoveel mogelijk muziek maken?

Zoveel-noten-mogelijk-spelen-Online-Drumles

Welke drummer mag zo veel mogelijk spelen, iemand die veel grooved of iemand die veel fills speelt? Als je veel fills speelt wil je dus zoveel mogelijk noten spelen. Maar als je veel grooved zal je veel meer met verschillende bands mogen spelen. Zo veel mogelijk spelen heeft dus twee betekenissen in deze zin.

Wat vindt de gemiddelde drummer belangrijk?

Drummers spenderen veel tijd in hun oefenruimte. Daar oefenen de meeste drummers zo veel mogelijk chops (fills). Korte stukken fills die makkelijk te spelen zijn en heel vet klinken. Het liefst zetten we een plaat op en gaan nummers lang alleen maar chops spelen, want dat klinkt zo gaaf en voelt zo goed. Zorg wel dat je weet wat je doet en verdwijn niet in de hoeveelheid noten die je speelt! Maar laten we eerlijk wezen, drumpartijen bestaan gemiddeld maar 10% uit fills! En als we naar old school hiphop kijken, wordt de plek van de fill juist stil gehouden. Wat is er dan het belangrijkst? Juist, de grooves en de feeling.

Zo veel mogelijk noten goed spelen

Je kunt je in je oefensessie dus focussen op zo veel mogelijk noten spelen in fills, maar draai het nu eens om? Probeer is veel rusten in je spel te houden, zodat er ruimte is voor andere instrumenten. Drums is een begeleidend instrument dus gebruik je drums dan ook om de muziek te begeleiden. Focus je in een oefensessie op iedere slag die je doet, hoe je die slaat en wat je timing is. Welke feeling geef je de muziek mee als je aan het spelen bent? En ja, er is soms ruimte om je even helemaal te laten gaan, maar ook in die stukken moet je zorgen dat iedere klap raak is. Anders zullen andere muziekanten je niet snel vragen terug te komen.

Gepost op

Van drummen wordt je beter

Van-drummen–wordt–je-beter-Online-Drumles

Van drummen wordt je beter, maar waarom? Drummen verbeterd de mentale gezondheid van mensen. Niet alleen drummen maar muziek maken in het algemeen. Door het maken van muziek maakt de hersenen endorfine aan. Endorfine is een stof met het vermogen om pijn te stillen, maar ook een gelukkig gevoel geven.

Van drummen wordt je beter

Bij onze leerlingen in de fysieke drumschool zien we af en toe wat frustratie. Dat kan al zijn als ze binnenkomen. Iedereen heeft wel eens een zware dag, een situatie waar je nog een paar uur over na blijft denken. En als het helemaal niet mee zit meerdere dagen. Deze frustraties helpen niet mee bij de dagelijkse activiteiten. Dan is er niets fijner dan drumles.

Drumles vraagt je volledige aandacht

Tijdens fysieke lessen starten we vaak met een liedje, even je verstand op nul. Daarna begint de les. Bij het aanleren van nieuwe coördinatie oefeningen moet je veel schakelen tussen je ledematen. Probeer je een oefening te snel aan te leren, dan val je door de mand. Vandaar dat onze videolessen in een heel langzaam tempo opbouwen, zodat iedereen kan leren drummen. Als je langzaam genoeg opbouwt, speel je de oefening voor je het door hebt. Dan sluiten we af met een liedje en ben je de frustratie van voor de les alweer vergeten, van drummen wordt je beter!

Gepost op

Geheugen trainen met drummen

geheugen-trainen-met-drummen-Online-Drumles

Je kunt uitstekend je geheugen trainen met drummen. Als drummer speel je veel herhalende patronen. Dit kan een beat over 1, 2 of meerdere maten zijn. Daarnaast moet je als drummer de structuur van een nummer goed in je hoofd hebben zitten om leiding te geven aan de rest van de band. In het begin van onze cursus herhalen we vooral grooves van 1 maat. Later gaan we ook verder met grooves van 2 maten, om je geheugen te trainen. Er zijn meerdere manieren om deze patronen te leren onthouden, maar het blijft toch veel herhalen en oefenen.

Leren beats te onthouden

Als je een nieuwe groove leert van notenschrift, moet je eerst de noten kunnen spelen. In dit deel van het leerproces heb je geen idee hoe de groove gaat klinken, het is nog geen muziek. Als je de groove kunt volhouden is het zaak dat je zo snel mogelijk het ritme uit je hoofd leert te spelen. Dit kun je doen door te proberen een melodie te horen in de groove. Dan denk je, huh?? wij maken toch geen melodie? Nee, dat klopt, maar dat betekent niet dat een ritmisch geluid niet aanzet tot het maken van een melodie in je hoofd. De melodie in je hoofd gaat er ook voor zorgen dat je groove er uit komt als muziek.

Eeuwig noten blijven lezen

Een nieuw ritme leer je (meestal) van notenschrift. Het is belangrijk dat je noten kunt lezen, maar vooral ook dat je kunt spelen zonder notenschrift. Als je eeuwig van noten blijft spelen, is het moeilijk om van de noten echt muziek te gaan maken, laat staan improviseren of je geheugen trainen. Het trainen van je geheugen doe je door steeds langere patronen te gaan onthouden van 1, 2, of 4 maten. Daarnaast kun je ook proberen zo veel mogelijk nummers te leren kennen, en daar de structuur van te onthouden. Als je covers speelt is het namelijk van belang dat je de grooves kent. De fills kun je zelf nog wel invullen. Als je uit je hoofd speelt heb je meer tijd om muziek te maken!

Gepost op

Effectief oefenen

effectief-oefenen-Online-Drumles

Effectief oefenen gebeurt meestal niet in de oefenruimte. Sterker nog, je kunt beter één keer optreden dan 10 keer repeteren (bijvoorbeeld met een band). Iedereen leert anders, maar er zijn veel drummers die eeuwig alleen in hun kamer blijven spelen. Daar is op zich niets mis mee, zolang je je vermaakt met het drummen. Maar voor de ontwikkeling van een drummer is het beter om te gaan samenspelen met andere muziekanten. En als je eenmaal met andere muziekanten (in een oefenruimte) aan het spelen ment, kun je het best zo snel mogelijk gaan optreden!

Waarom is optreden effectief oefenen?

De situatie tijdens een optreden is totaal verschillend met een oefenruimte. In de oefenruimte staat er geen druk op je prestaties. Je kunt ieder moment een korte pauze inlassen. Tijdens een optreden is dat heel anders. Je staat te spelen voor publiek. Als je daar een korte pauze in je spel houdt, staat iedereen raar te kijken. Door deze druk gaat je hartslag omhoog, krijg je adrenaline en gaat je concentratie omhoog. Dit zorgt er voor dat je sneller gaat spelen, dat is een valkuil. Maar je hebt er veel aan. Iedere noot die je speelt ligt onder een vergrootglas waardoor je fouten voor je zelf duidelijker worden.

Opnames maken

De beste manier om effectief te oefenen is jezelf opnemen. Daarbij is het geluid uiteraard het belangrijkst, maar met beeld kun je ook aan je houding werken.Tijdens een optreden ervaar je je spel op een andere manier door “the heat of the moment”. Als je die opnames gaat terug luisteren zul je veel leerpunten naar boven halen. Hier kun je tijdens je oefensessies weer aandacht aan besteden. Neem die ervaring mee naar je volgende optreden om zo effectief mogelijk te leren!