Geplaatst op Geef een reactie

Leren drummen op latere leeftijd

We krijgen regelmatig vragen van mensen over het leren drummen op latere leeftijd. Wat leren drummen op latere leeftijd betekent verschilt daarin erg: soms is de leerling rond de 30, soms in de 70.  Het antwoord is echter áltijd hetzelfde: leren drummen kan écht op elke leeftijd. Of het nou drumles is op locatie, of het nou Online Drumles is, of leren drummen op een andere manier. Wij geloven dit écht; we geven niks voor niks onze keiharde garanties! Dit is meteen de disclaimer voor dit artikel: We noemen in het artikel vaak “leren drummen op latere leeftijd”. Dit doen wij alleen maar omdat we er veel vragen over krijgen: wij maken zelf dit onderscheid niet en vinden de toevoeging “op latere leeftijd” compleet overbodig!

Vraag jij je wel eens af of je nog wel zo’n hobby op kan pakken, dan is dit artikel voor jou. Hieronder volgen 3 dingen die iedereen moet weten als ze overwegen om te gaan leren drummen:

DRIE DINGEN DIE IEDEREEN MOET WETEN OVER DRUMLES, LEREN DRUMMEN EN ONLINE DRUMLES:

1. Iedereen heeft ritmegevoel. Ook bij het leren drummen op latere leeftijd.

Ritme, spraak en beweging worden waarschijnlijk in hetzelfde gedeelte van de hersenen geregeld. Heel ruw gezegd betekent dit dat als je kan lopen en/of kan praten, je ook kan leren drummen. Denk maar eens na: de passen die je zet wanneer je loopt, die zitten al in een bepaald ritme. Mensen lopen niet aritmisch. Gelijke passen, met gelijke afstand, op eenzelfde tempo.  Wij gebruiken deze koppeling in de hersenen heel handig in onze LeonDrums Methode.

Dit is compleet onafhankelijk van leeftijd. Ritme zit in de aard van de mens. En dus kan iedereen leren drummen.

2. Niemand die net start met leren drummen heeft meteen de coördinatie van een volleerd drummer.

Okee, sommige talenten hebben misschien al heel snel de coördinatie door. En als drummer ben je eigenlijk nooit uitgeleerd. Maar het punt mag duidelijk zijn: zelden zijn mensen meteen in staat om alle ledematen onafhankelijk te gebruiken. Vaak hoor je mensen zeggen “Ja! Maar dat kan ik écht niet, zo met die linkervoet erbij!”. Bij Online Drumles denken wij dan vaak “Dat klopt. Wij konden dat ook niet meteen. Kon jij meteen autorijden toen je voor het eerst in een auto stapte?”. Net zoals autorijles jou leert autorijden, is drumles de manier om te leren drummen. Meters maken, met kleine stapjes. Daarom is Online Drumles ook stap-voor-stap opgebouwd; we nemen jou echt bij de hand in jouw leerproces. Leren drummen op latere leeftijd is daarmee niet anders dan leren drummen voor kinderen of volwassenen, of wat dan ook; wij maken zelf dit onderscheid niet eens!

3. De meeste mensen leren drummen op latere leeftijd. Bijna al onze leerlingen zijn ouder dan 35.

We zien dat meeste die bij ons leren drummen of een drumstel huren, ouder zijn dan 35. We zien ook dat dat de groep is die het van zichzelf het meest afvraagt of ze nog wel aan drummen moeten beginnen. Wees dus gerust: jouw buurman doet het stiekem ook. En hij doet het goed! We peilen regelmatig hoe onze methode werkt bij onze leerlingen en we krijgen van elke leeftijdscategorie goede reacties. Tevens zien we in de fysieke school niet heel veel verschil in leercurve bij verschillende leeftijden. Meters maken is altijd belangrijker dan talent!

Dus ga lekker aan de slag! Start hier jouw gratis proefperiode van twee weken! Je kan deze makkelijk stopzetten wanneer jij wilt. Waarom we altijd de eerste twee weken gratis geven, lees je bij onze kernwaarden.

Geplaatst op Geef een reactie

Het zingen van een lied helpt een hersentumor verwijderen

Tijdens deze operatie wordt een hersentumor bij een operazanger verwijderd. Om te kijken welk hersenweefsel gezond, en welk weefsel de tumor is moet de operazanger een lied zingen.

Hoe vindt je gezond weefsel?

De hersenen worden met een elektrische puls gestimuleerd. Zodra de operazanger het lied niet meer goed kan zingen, raken ze gezond weefsel. Zo kunnen ze merken welk weefsel de tumor is en wat de tumor is.

Functies van de hersenen

Om te kunnen zingen worden enorm veel gebieden in de hersenen actief. Om praten en zingen heb je bijvoorbeeld ook ritmiek nodig. Het deel in de hersenen dat ritme aanstuurt is dezelfde als het ritme waarmee je loopt en beweging coördineert.

 

Geplaatst op Geef een reactie

Online drumles in de stand van Yamaha op NN North Sea Jazz

Dit weekend staan we ter promotie van Online Drumles op North Sea Jazz festival! Omdat trouwe klant van Yamaha zijn, hebben ze ons gevraagd een invulling te geven aan hun stand. Een uitgelezen kans om zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor drummen. Yamaha is sponsor van het North Sea Jazz festival. Zij regelen de backline voor alle podia.

Waarom werken wij met Yamaha?

Eerder hebben we met andere merken gewerkt. Voor akoestische, maar ook elektronische drumstellen. Vooral het elektronische segment van Yamaha maakt een beduidend verschil. Waar we bij andere merken vaak kapotte onderdelen terug kregen, is dat bij de elektronische drumstellen van Yamaha vrijwel nooit het geval.

De elektronische drumstellen zijn compact en hebben een prettig spel gevoel. De geluiden geven een goede afspiegeling van een akoestisch drumstel. Ze zijn ook aan te passen voor de beste drum ervaring.

Waar zijn wij te vinden op North Sea Jazz?

Zoals eerder gezegd zijn we op North Sea Jazz te vinden in de stand van Yamaha. De stand bevindt zich op het Central Square, waar je ook kunt genieten van gratis WiFi. In de stand kun je drummen op elektronische drumstellen. We hebben de Yamaha DTX430K en Yamaha DTX522K staan, uitgerust met tablets waar we speciale North Sea Jazz lessen op hebben staan. Hier kunnen mensen hun eerste drumervaring krijgen en dus ook leren drummen.

We hebben al ons aanbod op flyers, folders en visitekaartjes staan, maar wil jij nu ons aanbod bekijken? Ga dan naar https://www.onlinedrumles.nl/aanbod/

We zien je graag terug in de stand van Yamaha op North Sea Jazz!

Geplaatst op Geef een reactie

Hoe leren mensen een drumstel spelen?

Een drumstel spelen is een drukke bezigheid. Het leren spelen vergt heel veel verschillende zintuigen en motorische processen, zoals ledematen bewegen, luisteren, kijken, tellen (maat houden), analyseren van noten, luisteren naar drums in muziek. Binnen de fysieke drumschool van Leondrums hebben we al veel soorten leerlingen gehad. Zo heeft iedereen zijn eigen manier van leren. Het grootste onderscheid is te maken tussen mensen die auditief (op basis van wat ze horen) of visueel (op basis van wat ze zien) leren.

Drums leren spelen op je gehoor

De eerste reactie die mensen hebben op het leren spelen van een instrument is “ik kan geen noten lezen, dat gaat me nooit lukken!”. Wat ze zich niet beseffen is dat noten alleen een communicatie middel is, en je het eerste jaar dat je een drumstel leert bespelen voornamelijk de leraar kopieert. Je gehoor is daarbij heel belangrijk. Er zijn leerlingen die na een aantal jaar nog geen noot lezen, omdat ze na het horen van een groove, de groove al snel kunnen naspelen. Zij komen er later achter dat ze theoretisch gezien geen idee hebben wat ze doen. Als je in een band gaat spelen wordt het op dat moment dus ook moeilijk communiceren met je bandleden!

Leren drummen op wat je ziet

Leren drummen met je zicht kun je op meerdere manieren doen. Je kunt daadwerkelijk kopiëren welke beweging je leraar of een drummer doet. Je kunt ook noten leren lezen. Hierbij leer je vooral analyseren welke volgordes van noten tegelijk en los van elkaar vallen. Zodra de coördinatie van noten goed achter elkaar gezet zijn in je hoofd, kun je verder met het ritme vasthouden. Zodra je regelmaat in je spel hebt, begint de groove op muziek te lijken. Des te langer je oefent, des te beter het gaat klinken!

Geplaatst op Geef een reactie

De controle over je bewegingen

Online-Drumles-de-controle-over-je-bewegingen

Zoals je misschien zult merken is het moeilijk de controle over je bewegingen te houden als je een nieuwe groove leert. Je lichaam gaat onverwachtse bewegingen maken, of verkeerde ledematen tegelijk spelen. Het is moeilijk om de controle over je bewegingen te houden als je iets nieuws leert, maar al helemaal als je versnelt.

Wanneer kun je een nieuwe oefening goed genoeg?

Als je een groove op een vast tempo kunt vol houden heb je al grote stappen gemaakt. Dat betekent nog niet dat je het al op een sneller tempo moet gaan proberen. Ben je nog bezig met welke combinaties je ledematen maken? Dan zul je nog even door moeten oefenen! Het is de bedoeling dat je bewegingen een automatisme worden, zoals je eerst hebt leren lopen, en later ook nog een glas hebt leren vast houden tijdens het lopen.

Zodra je de groove kunt spelen terwijl je hem als een melodie afspeelt in je hoofd, dan kun je proberen het tempo te verhogen. De “verbeelding” van wat je moet spelen, en wat je daadwerkelijk speelt zijn twee verschillenden onderdelen die je beide moet trainen. Wat je niet kunt afspelen in je hoofd, zul je ook niet fysiek kunnen spelen.

Houdt de controle over je bewegingen als je snel speelt.

Snel slaan kun je gecontroleerd doen, maar wordt al snel een spastische beweging. Dat is dus geen controle over wat je aan het spelen bent. Sommige grooves kun je zo snel proberen te spelen dat je spieren gaan verzuren. In dat geval kun je een groove nooit volhouden, maar je traint wel je spieren voor de toekomst. Ook als je stukken snel speelt, zorg dat je de controle over je bewegingen vast houdt, en daarmee ook het tempo vast houdt. Alleen op die manier zorg je er voor dat een groove wordt ingeprent in je spier geheugen, waardoor je tussendoor (zoals moet het lopen) andere dingen zou kunnen doen. Bij het maken van muziek is het alleen van belang dat je de focus houdt op wat je speelt!

Geplaatst op Geef een reactie

Fouten maken als je een muziekinstrument leert spelen

Fouten maken, we zijn naar een cultuur gegaan waarin veel mensen bang zijn om fouten te maken. Door social media lijkt de wereld zo perfect dat je niet meer gelooft dat andere mensen ooit fouten hebben gemaakt. Eigenlijk begon dat al op school, waar vaak de fouten worden geteld en punten worden gegeven op basis van de fouten. En eerlijk gezegd, van een toets met alleen maar rode strepen zou je meer moeten leren dan van eentje met alleen maar krullen. Maar dat voelt als falen ten opzichte van klasgenoten, niet gek dat er faalangst bestaat. Een beoordeling kan je wereld op z’n kop zetten. Dat heeft voor een gedeelte met de sociale druk van een groep te maken. Iedereen wil meekomen met de rest van de groep en dingen goed doen.

Musiceren en fouten maken

In de media wordt een beeld geschept van “perfecte” dingen. Zo toont een artiest zijn kunstje pas als hij het door en door kent. Een leerproces wordt niet in beeld gebracht. Voor een muzikant een liedje kan schrijven, opnemen en live spelen, moet hij misschien wel 10 jaar leren zijn instrument te bespelen. En als het eenmaal zo ver is, hoor je vaak: als hij het speelt ziet het er zo makkelijk uit. Dat komt door twee dingen: Heel veel tijd investeren en heel veel fouten maken.

Wat kun je nou met fouten?

Elke fout brengt je op nieuwe ideeën en inzichten, want het is anders dan hetgeen wat al bestaat.

Een mens kan van zichzelf leren zolang je bewust wordt van je eigen handelen. Daar vloeit zelfkennis uit voort, wat betekent dat je leert wat je wel of niet kan. Deze kennis zorgt er voor dat je jou kunde kunt delen met andere mensen. Niet alleen door het uit te leggen, maar gezamenlijk iets voor elkaar te krijgen, waarbij iedereen zijn of haar eigen kracht gebruikt.

Als je dat vergelijkt met een band waar covers in worden gespeeld kun je dus het volgende er mee bereiken:

  1. Bij het uitkiezen van een nummer kun je aangeven of een liedje haalbaar of te moeilijk is voor je om te leren spelen.
    • Een veel gemaakte fout is het kiezen van te moeilijke nummers.
  2. Je kunt jou gedeelte (drums) toevoegen aan de band, en ieder ander zijn partijen op hun instrument.
  3. Iedere muziekant kent de muziek en hoort het dus ook als iemand zijn partij niet helemaal goed speelt.
  4. Je kunt van elkaar aangeven dat er iets niet klopt, maar niet altijd wat er dan precies niet klopt. Kijk uit voor deze valkuil, want je moet zelf weer gaan zoeken naar je fout! (waar je uiteraard weer uit leert en de ander ook, zodra je de oplossing deelt)

 

 

 

Geplaatst op Geef een reactie

De coördinatie van het lichaam verbeteren met drummen

Coördinatie-van-het-lichaam-verbeteren-met-drummen-Online-Drumles

Coördinatie is een breed begrip. Letterlijk betekent het: Het afstemmen van uitvoerende activiteiten zonder bestaande taakverdelingen en werkwijzen te veranderen. Het coördineren van het lichaam begint al als je een baby bent.

Hoe leer je de coördinatie van het lichaam als kind?

Eerst leert de baby reageren op indrukken van buiten. Daarop stuurt hij zijn spieren aan om te bewegen, zoals het pakken van een voorwerp. Een baby zich te verplaatsen door zich weg te duwen. Als zijn kracht stabiel wordt leert hij kruipen. Hij hoeft dan niet meer na te denken hoe hij zich met weg duwen. Bij het kruipen komt het evenwicht al om de hoek kijken. Zodra een baby gaat leren lopen is dat met vallen en opstaan, want er moet een link worden gelegd tussen het evenwicht en de spierspanning. Zodra een baby kan staan hebben zijn spieren dus geleerd een bepaalde spanning aan te houden. Er is dus een constante communicatie tussen het zenuwstelsel en de spieren. Hier hoeft de baby niet meer over na te denken. Dit is pas het moment dat je iets beheerst. Als kind herhaalt dit leerproces als je leert rennen, fietsen, kleuren, schrijven, noem maar op.

Hoe train je de coördinatie en motoriek met drummen?

Een baby leert niet in 10 dagen lopen, zoals je met drummen ook niet plotseling de sterren van de hemel speelt. Zoals je bij een baby ziet is de coördinatie van het lichaam een kwestie van trainen. Door te oefenen en er veel tijd in te steken train je je lichaam de drums te bespelen. Dat begint bij de grote spieren, de hele ledematen. In het begin zijn de bewegingen van de armen meestal stug. De gewrichten worden stijf gehouden, net alsof je met een hamer slaat. Als je langere tijd speelt worden je bewegingen soepeler en je ellebogen en polsen losser. Daarna leer je kleinere spieren gebruiken zoals die van je vingers. Deze kleine motoriek komt ten goede aan de snelheid van je spel, maar let op, dit komt met de tijd, dus ga niet direct alleen maar aan vingertechnieken werken! Dat houdt de ontwikkeling van je grote beweging tegen.

We zijn dus constant bezig met onze zenuw verbindingen te versterken, tot we een punt bereiken dat we niet meer over onze bewegingen hoeven na te denken. Bij iedere drum oefening begint dit weer op nieuw, want je leert constant nieuwe combinaties en timing van je ledematen kennen!

Geplaatst op Geef een reactie

De taak van de drummer

De-taak-van-de-drummer-is-leiden-Online-Drumles

Waarom zit de drummer op het podium altijd achterin? Wat is de taak van de drummmer? De drummer moet het zooitje ongeregeld (de muziekanten) in de gaten houden op het podium. De drummer geeft niet alleen ritmisch de leiding in de band, maar ook de structuur in de muziek.

Opstelling op een podium

Een podium wordt gewoonlijk als volgt ingedeeld:

  • De drummer in het midden achterin
    • Drums wordt in het stereobeeld ook in het centrum van de muziek geplaatst
  • De bassist links naast de drummer
    • Hij vormt samen met de drums de basis van de muziek en moet nauw contact kunnen hebben met de drummer
  • De toetsenist links van de bassist
  • De gitaristen worden veelal aan de buitenkanten van het podium geplaatst
    • Voor een goed stereobeeld bij twee verschillende partijen
  • Backingvocals rechts van de drummer
  • Leadvolcal vooraan het podium

Een drumstel is over het algemeen ook een van de hardste instrumenten qua volume. Dat kan ook een reden zijn om de drummer achterin te plaatsen.

Hoe komt de opstelling de taak van de drummer ten goede?

Het is niet altijd de beste plek om achterin te zitten. Sommige muziek vergt veel visuele communicatie tussen de muziekanten. De drummer kan in dat geval moeilijk de aandacht trekken van zijn collega muziekanten. De cue’s van een drummer moet hij dus vaak via zijn spel kunnen geven. Het is vanuit deze positie wel makkelijker de andere muziekanten in de gaten te houden. Aan lichaamstaal kun je al snel de intentie van een bandlid zien, bijvoorbeeld of de gitarist klaar is met zijn solo of langer door wil gaan. Als de drummer dit niet opmerkt kunnen er rare situaties ontstaan, zoals een anticlimax in de muziek. Als de overige muziekanten de cues van de drummer goed in de gaten houden, zou dat geen probleem moeten zijn. De drummer geeft de overgangen van bijvoorbeeld couplet naar refrein vaak aan met een fill. Als deze overtuigend gespeeld wordt is dat een hele duidelijke cue, en vervult de drummer zijn taak.

Geplaatst op Geef een reactie

Zoveel mogelijk noten spelen of zoveel mogelijk muziek maken?

Zoveel-noten-mogelijk-spelen-Online-Drumles

Welke drummer mag zo veel mogelijk spelen, iemand die veel grooved of iemand die veel fills speelt? Als je veel fills speelt wil je dus zoveel mogelijk noten spelen. Maar als je veel grooved zal je veel meer met verschillende bands mogen spelen. Zo veel mogelijk spelen heeft dus twee betekenissen in deze zin.

Wat vindt de gemiddelde drummer belangrijk?

Drummers spenderen veel tijd in hun oefenruimte. Daar oefenen de meeste drummers zo veel mogelijk chops (fills). Korte stukken fills die makkelijk te spelen zijn en heel vet klinken. Het liefst zetten we een plaat op en gaan nummers lang alleen maar chops spelen, want dat klinkt zo gaaf en voelt zo goed. Zorg wel dat je weet wat je doet en verdwijn niet in de hoeveelheid noten die je speelt! Maar laten we eerlijk wezen, drumpartijen bestaan gemiddeld maar 10% uit fills! En als we naar old school hiphop kijken, wordt de plek van de fill juist stil gehouden. Wat is er dan het belangrijkst? Juist, de grooves en de feeling.

Zo veel mogelijk noten goed spelen

Je kunt je in je oefensessie dus focussen op zo veel mogelijk noten spelen in fills, maar draai het nu eens om? Probeer is veel rusten in je spel te houden, zodat er ruimte is voor andere instrumenten. Drums is een begeleidend instrument dus gebruik je drums dan ook om de muziek te begeleiden. Focus je in een oefensessie op iedere slag die je doet, hoe je die slaat en wat je timing is. Welke feeling geef je de muziek mee als je aan het spelen bent? En ja, er is soms ruimte om je even helemaal te laten gaan, maar ook in die stukken moet je zorgen dat iedere klap raak is. Anders zullen andere muziekanten je niet snel vragen terug te komen.

Geplaatst op Geef een reactie

Van drummen wordt je beter

Van-drummen–wordt–je-beter-Online-Drumles

Van drummen wordt je beter, maar waarom? Drummen verbeterd de mentale gezondheid van mensen. Niet alleen drummen maar muziek maken in het algemeen. Door het maken van muziek maakt de hersenen endorfine aan. Endorfine is een stof met het vermogen om pijn te stillen, maar ook een gelukkig gevoel geven.

Van drummen wordt je beter

Bij onze leerlingen in de fysieke drumschool zien we af en toe wat frustratie. Dat kan al zijn als ze binnenkomen. Iedereen heeft wel eens een zware dag, een situatie waar je nog een paar uur over na blijft denken. En als het helemaal niet mee zit meerdere dagen. Deze frustraties helpen niet mee bij de dagelijkse activiteiten. Dan is er niets fijner dan drumles.

Drumles vraagt je volledige aandacht

Tijdens fysieke lessen starten we vaak met een liedje, even je verstand op nul. Daarna begint de les. Bij het aanleren van nieuwe coördinatie oefeningen moet je veel schakelen tussen je ledematen. Probeer je een oefening te snel aan te leren, dan val je door de mand. Vandaar dat onze videolessen in een heel langzaam tempo opbouwen, zodat iedereen kan leren drummen. Als je langzaam genoeg opbouwt, speel je de oefening voor je het door hebt. Dan sluiten we af met een liedje en ben je de frustratie van voor de les alweer vergeten, van drummen wordt je beter!