Geplaatst op Geef een reactie

Fouten maken als je een muziekinstrument leert spelen

Fouten maken, we zijn naar een cultuur gegaan waarin veel mensen bang zijn om fouten te maken. Door social media lijkt de wereld zo perfect dat je niet meer gelooft dat andere mensen ooit fouten hebben gemaakt. Eigenlijk begon dat al op school, waar vaak de fouten worden geteld en punten worden gegeven op basis van de fouten. En eerlijk gezegd, van een toets met alleen maar rode strepen zou je meer moeten leren dan van eentje met alleen maar krullen. Maar dat voelt als falen ten opzichte van klasgenoten, niet gek dat er faalangst bestaat. Een beoordeling kan je wereld op z’n kop zetten. Dat heeft voor een gedeelte met de sociale druk van een groep te maken. Iedereen wil meekomen met de rest van de groep en dingen goed doen.

Musiceren en fouten maken

In de media wordt een beeld geschept van “perfecte” dingen. Zo toont een artiest zijn kunstje pas als hij het door en door kent. Een leerproces wordt niet in beeld gebracht. Voor een muzikant een liedje kan schrijven, opnemen en live spelen, moet hij misschien wel 10 jaar leren zijn instrument te bespelen. En als het eenmaal zo ver is, hoor je vaak: als hij het speelt ziet het er zo makkelijk uit. Dat komt door twee dingen: Heel veel tijd investeren en heel veel fouten maken.

Wat kun je nou met fouten?

Elke fout brengt je op nieuwe ideeën en inzichten, want het is anders dan hetgeen wat al bestaat.

Een mens kan van zichzelf leren zolang je bewust wordt van je eigen handelen. Daar vloeit zelfkennis uit voort, wat betekent dat je leert wat je wel of niet kan. Deze kennis zorgt er voor dat je jou kunde kunt delen met andere mensen. Niet alleen door het uit te leggen, maar gezamenlijk iets voor elkaar te krijgen, waarbij iedereen zijn of haar eigen kracht gebruikt.

Als je dat vergelijkt met een band waar covers in worden gespeeld kun je dus het volgende er mee bereiken:

  1. Bij het uitkiezen van een nummer kun je aangeven of een liedje haalbaar of te moeilijk is voor je om te leren spelen.
    • Een veel gemaakte fout is het kiezen van te moeilijke nummers.
  2. Je kunt jou gedeelte (drums) toevoegen aan de band, en ieder ander zijn partijen op hun instrument.
  3. Iedere muziekant kent de muziek en hoort het dus ook als iemand zijn partij niet helemaal goed speelt.
  4. Je kunt van elkaar aangeven dat er iets niet klopt, maar niet altijd wat er dan precies niet klopt. Kijk uit voor deze valkuil, want je moet zelf weer gaan zoeken naar je fout! (waar je uiteraard weer uit leert en de ander ook, zodra je de oplossing deelt)

 

 

 

Geplaatst op Geef een reactie

De coördinatie van het lichaam verbeteren met drummen

Coördinatie-van-het-lichaam-verbeteren-met-drummen-Online-Drumles

Coördinatie is een breed begrip. Letterlijk betekent het: Het afstemmen van uitvoerende activiteiten zonder bestaande taakverdelingen en werkwijzen te veranderen. Het coördineren van het lichaam begint al als je een baby bent.

Hoe leer je de coördinatie van het lichaam als kind?

Eerst leert de baby reageren op indrukken van buiten. Daarop stuurt hij zijn spieren aan om te bewegen, zoals het pakken van een voorwerp. Een baby zich te verplaatsen door zich weg te duwen. Als zijn kracht stabiel wordt leert hij kruipen. Hij hoeft dan niet meer na te denken hoe hij zich met weg duwen. Bij het kruipen komt het evenwicht al om de hoek kijken. Zodra een baby gaat leren lopen is dat met vallen en opstaan, want er moet een link worden gelegd tussen het evenwicht en de spierspanning. Zodra een baby kan staan hebben zijn spieren dus geleerd een bepaalde spanning aan te houden. Er is dus een constante communicatie tussen het zenuwstelsel en de spieren. Hier hoeft de baby niet meer over na te denken. Dit is pas het moment dat je iets beheerst. Als kind herhaalt dit leerproces als je leert rennen, fietsen, kleuren, schrijven, noem maar op.

Hoe train je de coördinatie en motoriek met drummen?

Een baby leert niet in 10 dagen lopen, zoals je met drummen ook niet plotseling de sterren van de hemel speelt. Zoals je bij een baby ziet is de coördinatie van het lichaam een kwestie van trainen. Door te oefenen en er veel tijd in te steken train je je lichaam de drums te bespelen. Dat begint bij de grote spieren, de hele ledematen. In het begin zijn de bewegingen van de armen meestal stug. De gewrichten worden stijf gehouden, net alsof je met een hamer slaat. Als je langere tijd speelt worden je bewegingen soepeler en je ellebogen en polsen losser. Daarna leer je kleinere spieren gebruiken zoals die van je vingers. Deze kleine motoriek komt ten goede aan de snelheid van je spel, maar let op, dit komt met de tijd, dus ga niet direct alleen maar aan vingertechnieken werken! Dat houdt de ontwikkeling van je grote beweging tegen.

We zijn dus constant bezig met onze zenuw verbindingen te versterken, tot we een punt bereiken dat we niet meer over onze bewegingen hoeven na te denken. Bij iedere drum oefening begint dit weer op nieuw, want je leert constant nieuwe combinaties en timing van je ledematen kennen!

Geplaatst op Geef een reactie

De taak van de drummer

De-taak-van-de-drummer-is-leiden-Online-Drumles

Waarom zit de drummer op het podium altijd achterin? Wat is de taak van de drummmer? De drummer moet het zooitje ongeregeld (de muziekanten) in de gaten houden op het podium. De drummer geeft niet alleen ritmisch de leiding in de band, maar ook de structuur in de muziek.

Opstelling op een podium

Een podium wordt gewoonlijk als volgt ingedeeld:

  • De drummer in het midden achterin
    • Drums wordt in het stereobeeld ook in het centrum van de muziek geplaatst
  • De bassist links naast de drummer
    • Hij vormt samen met de drums de basis van de muziek en moet nauw contact kunnen hebben met de drummer
  • De toetsenist links van de bassist
  • De gitaristen worden veelal aan de buitenkanten van het podium geplaatst
    • Voor een goed stereobeeld bij twee verschillende partijen
  • Backingvocals rechts van de drummer
  • Leadvolcal vooraan het podium

Een drumstel is over het algemeen ook een van de hardste instrumenten qua volume. Dat kan ook een reden zijn om de drummer achterin te plaatsen.

Hoe komt de opstelling de taak van de drummer ten goede?

Het is niet altijd de beste plek om achterin te zitten. Sommige muziek vergt veel visuele communicatie tussen de muziekanten. De drummer kan in dat geval moeilijk de aandacht trekken van zijn collega muziekanten. De cue’s van een drummer moet hij dus vaak via zijn spel kunnen geven. Het is vanuit deze positie wel makkelijker de andere muziekanten in de gaten te houden. Aan lichaamstaal kun je al snel de intentie van een bandlid zien, bijvoorbeeld of de gitarist klaar is met zijn solo of langer door wil gaan. Als de drummer dit niet opmerkt kunnen er rare situaties ontstaan, zoals een anticlimax in de muziek. Als de overige muziekanten de cues van de drummer goed in de gaten houden, zou dat geen probleem moeten zijn. De drummer geeft de overgangen van bijvoorbeeld couplet naar refrein vaak aan met een fill. Als deze overtuigend gespeeld wordt is dat een hele duidelijke cue, en vervult de drummer zijn taak.

Geplaatst op Geef een reactie

Zoveel mogelijk noten spelen of zoveel mogelijk muziek maken?

Zoveel-noten-mogelijk-spelen-Online-Drumles

Welke drummer mag zo veel mogelijk spelen, iemand die veel grooved of iemand die veel fills speelt? Als je veel fills speelt wil je dus zoveel mogelijk noten spelen. Maar als je veel grooved zal je veel meer met verschillende bands mogen spelen. Zo veel mogelijk spelen heeft dus twee betekenissen in deze zin.

Wat vindt de gemiddelde drummer belangrijk?

Drummers spenderen veel tijd in hun oefenruimte. Daar oefenen de meeste drummers zo veel mogelijk chops (fills). Korte stukken fills die makkelijk te spelen zijn en heel vet klinken. Het liefst zetten we een plaat op en gaan nummers lang alleen maar chops spelen, want dat klinkt zo gaaf en voelt zo goed. Zorg wel dat je weet wat je doet en verdwijn niet in de hoeveelheid noten die je speelt! Maar laten we eerlijk wezen, drumpartijen bestaan gemiddeld maar 10% uit fills! En als we naar old school hiphop kijken, wordt de plek van de fill juist stil gehouden. Wat is er dan het belangrijkst? Juist, de grooves en de feeling.

Zo veel mogelijk noten goed spelen

Je kunt je in je oefensessie dus focussen op zo veel mogelijk noten spelen in fills, maar draai het nu eens om? Probeer is veel rusten in je spel te houden, zodat er ruimte is voor andere instrumenten. Drums is een begeleidend instrument dus gebruik je drums dan ook om de muziek te begeleiden. Focus je in een oefensessie op iedere slag die je doet, hoe je die slaat en wat je timing is. Welke feeling geef je de muziek mee als je aan het spelen bent? En ja, er is soms ruimte om je even helemaal te laten gaan, maar ook in die stukken moet je zorgen dat iedere klap raak is. Anders zullen andere muziekanten je niet snel vragen terug te komen.

Geplaatst op Geef een reactie

Van drummen wordt je beter

Van-drummen–wordt–je-beter-Online-Drumles

Van drummen wordt je beter, maar waarom? Drummen verbeterd de mentale gezondheid van mensen. Niet alleen drummen maar muziek maken in het algemeen. Door het maken van muziek maakt de hersenen endorfine aan. Endorfine is een stof met het vermogen om pijn te stillen, maar ook een gelukkig gevoel geven.

Van drummen wordt je beter

Bij onze leerlingen in de fysieke drumschool zien we af en toe wat frustratie. Dat kan al zijn als ze binnenkomen. Iedereen heeft wel eens een zware dag, een situatie waar je nog een paar uur over na blijft denken. En als het helemaal niet mee zit meerdere dagen. Deze frustraties helpen niet mee bij de dagelijkse activiteiten. Dan is er niets fijner dan drumles.

Drumles vraagt je volledige aandacht

Tijdens fysieke lessen starten we vaak met een liedje, even je verstand op nul. Daarna begint de les. Bij het aanleren van nieuwe coördinatie oefeningen moet je veel schakelen tussen je ledematen. Probeer je een oefening te snel aan te leren, dan val je door de mand. Vandaar dat onze videolessen in een heel langzaam tempo opbouwen, zodat iedereen kan leren drummen. Als je langzaam genoeg opbouwt, speel je de oefening voor je het door hebt. Dan sluiten we af met een liedje en ben je de frustratie van voor de les alweer vergeten, van drummen wordt je beter!

Geplaatst op Geef een reactie

Geheugen trainen met drummen

geheugen-trainen-met-drummen-Online-Drumles

Je kunt uitstekend je geheugen trainen met drummen. Als drummer speel je veel herhalende patronen. Dit kan een beat over 1, 2 of meerdere maten zijn. Daarnaast moet je als drummer de structuur van een nummer goed in je hoofd hebben zitten om leiding te geven aan de rest van de band. In het begin van onze cursus herhalen we vooral grooves van 1 maat. Later gaan we ook verder met grooves van 2 maten, om je geheugen te trainen. Er zijn meerdere manieren om deze patronen te leren onthouden, maar het blijft toch veel herhalen en oefenen.

Leren beats te onthouden

Als je een nieuwe groove leert van notenschrift, moet je eerst de noten kunnen spelen. In dit deel van het leerproces heb je geen idee hoe de groove gaat klinken, het is nog geen muziek. Als je de groove kunt volhouden is het zaak dat je zo snel mogelijk het ritme uit je hoofd leert te spelen. Dit kun je doen door te proberen een melodie te horen in de groove. Dan denk je, huh?? wij maken toch geen melodie? Nee, dat klopt, maar dat betekent niet dat een ritmisch geluid niet aanzet tot het maken van een melodie in je hoofd. De melodie in je hoofd gaat er ook voor zorgen dat je groove er uit komt als muziek.

Eeuwig noten blijven lezen

Een nieuw ritme leer je (meestal) van notenschrift. Het is belangrijk dat je noten kunt lezen, maar vooral ook dat je kunt spelen zonder notenschrift. Als je eeuwig van noten blijft spelen, is het moeilijk om van de noten echt muziek te gaan maken, laat staan improviseren of je geheugen trainen. Het trainen van je geheugen doe je door steeds langere patronen te gaan onthouden van 1, 2, of 4 maten. Daarnaast kun je ook proberen zo veel mogelijk nummers te leren kennen, en daar de structuur van te onthouden. Als je covers speelt is het namelijk van belang dat je de grooves kent. De fills kun je zelf nog wel invullen. Als je uit je hoofd speelt heb je meer tijd om muziek te maken!

Geplaatst op Geef een reactie

Snelste manier om te leren drummen?

effectief-oefenen-Online-Drumles

In dit artikel geven we je de de snelste manier om te leren drummen. Sterker nog, we geven je zelfs twee manieren! Let op: voor de volgende tactiek moet je jezelf erg kwetsbaar op durven te stellen en jezelf in het diepe te gooien. Als jij echt goed wilt leren drummen en het liefst zo heel snel, dan zijn de volgende twee manieren – als aanvulling op je normale oefenen! – zeer geschikt om snel goed te worden.

Thuis oefenen is gek genoeg niet het meest effectief

Effectief oefenen gebeurt meestal niet (alleen) in de oefenruimte. Sterker nog, wij stellen dat je beter beter één keer optreden dan 10 keer repeteren (bijvoorbeeld met een band). Iedereen leert anders, maar er zijn veel drummers die eeuwig alleen in hun kamer blijven spelen. Daar is op zich niets mis mee, zolang je je vermaakt met het drummen. Ook op deze manier zul je goed leren spelen. Ben jij echter bloedfanatiek en wil jij er écht voor gaan? Dan heb je een combinatie van verschillende oefenmethodes nodig. Voor de ontwikkeling van een drummer is het beter om te gaan samenspelen met andere muzikanten.  Dat is stap 1. Als je eenmaal met andere muzikanten (in een oefenruimte) aan het spelen bent kun je de volgende twee manieren gebruiken om heel snel beter te worden: 1. Oefenen op het podium. 2. Opnames maken van jezelf (met andere muzikanten).

Waarom is optreden de meest effectieve manier van oefenen.

De situatie tijdens een optreden is totaal verschillend dan in de veilige oefenruimte. In de oefenruimte staat er relatief weinig druk op je. Je kunt ieder moment een korte pauze inlassen. Tijdens een optreden is dat heel anders. Je staat te spelen voor publiek. Zomaar stoppen is geen optie meer! Je hartslag en adrenaline gaan omhoog. Dit zorgt er waarschijnlijk voor dat je sneller gaat spelen; een veelvoorkomende valkuil bij de beginnende drummer. Maar aan deze fouten heb je het meest. Door de grotere druk die op je staat tijdens een optreden krijg je een heel duidelijk beeld van welk materiaal je perfect beheerst en welk materiaal onder de druk van een optreden toch wankel wordt.

De kunst is vervolgens om juist die wankele stukjes in de oefenruimte weer extra op te pakken en de grens op te zoeken tijdens het optreden. Hier moet je je kwetsbaar op durven te stellen. De kans dat je foutjes gaat maken is groot. Daarom moet je het podium zelf als een oefening zien. In de oefenruimte oefen je met zijwieltjes, op het podium kijk je of je je materiaal écht goed beheerst en test je of je nieuw materiaal ook echt goed speelt onder druk. Het is een harde leerschool maar je zal gaan als een raket!

Opnames maken

De  tweede beste manier om effectief te oefenen is jezelf opnemen. Tijdens een optreden ervaar je je spel op een andere manier door “the heat of the moment” en doordat je vanuit een hele andere positie dan het publiek jouw optreden ervaart. Op film zie je je houding, hoe je je op het podium gedraagt. Misschien kijk je heel veel naar beneden en heb je dat je gehele optreden niet doorgehad! Misschien ging dat ene refreintje wel helemaal niet zo slecht als je zelf dacht of merk je nu pas hoeveel je bij het eerste nummer loopt te jagen (te snel gaat). Als je de opnames terug luistert zul je veel leerpunten naar boven halen die je op het podium niet door hebt gehad. Hier kun je tijdens je oefensessies weer aandacht aan besteden. Neem die ervaring mee naar je volgende optreden om zo effectief mogelijk te leren!

De combinaties van veel optreden, optredens opnemen en jezelf opnemen in de oefenruimte is een confronterende methode van leren. De methode is echter wel zéér effectief.

Geplaatst op Geef een reactie

Drummers willen altijd te snel spelen!

rustig-oefenen-Online-Drumles

Wij drummers zijn enthousiaste mensen. En soms misschien een tikkeltje ongeduldig. Een fout die veel beginners dan ook maken is te snel oefenen. Hoewel.. Eigenlijk doen bijna alle drummers dit! Samengevat: drummers willen altijd te snel!

De oplossing is gelukkig niet heel lastig: rustig oefenen! Rustig oefenen kun je op meerdere manieren opvatten.

Wat gebeurt er bij een nieuwe oefening?

Wanneer een drummen aan een nieuwe oefening begint, ligt de focus vaak op de coördinatie tussen armen en benen. Hier begin je bijna elke nieuwe oefening weer mee. Vaak is dit stukje coördinatie de uitdaging en lukt het niet meteen om de oefening te spelen. Vervolgens deel je de oefening op in simpelere delen zodat je de coördinatie in je systeem kunt krijgen. Daarbij moet het tempo het liefst zo laag zijn dat je  actief kunt nadenken over elke slag die je maakt. Vervolgens komt er een moment waarop je de oefening helemaal kunt spelen maar op nog een laag tempo. So far, so good.

Maar wat gaat er dan fout?

Vaak is het niet het begin waar drummers te snel willen maar juist het hiervoor genoemde moment. Het is op dit moment, waarop je minder  nadenkt over welke coördinatie je gebruikt, dat er ruimte komt om na te denken over snelheid:  “hee, het lukt!”. Uit enthousiasme gaat het tempo omhoog, het liefst zo snel mogelijk want zo gaat de oefening gaaf klinken. Maar dat is niet het geval, want al snel kan jezelf niet meer bijhouden en gaat de oefening slordig klinken. Soms heb je dat door maar soms ook niet – en daar wordt het gevaarlijk! Ook gevorderde drummers maken deze fout! Blijf een oefening minimaal 1 minuut met regelmaat op een laag tempo spelen. Alleen dan kan de oefening op de juiste manier er in slijten. Als je te vroeg al versnelt ga je een oefening rommelig aanleren en dat kost je uiteindelijk veel meer tijd. Op het moment dat je de oefening 1 minuut consistent kan spelen, kan je rustig het tempo een klein stukje opschroeven.

Rustig oefenen en geduld

Met rustig oefenen en geduld kun je een oefening op een goede manier in je systeem krijgen. Heb je de oefening minimaal een minuut lang vol gehouden? Dan kun je het tempo iets op krikken, bijvoorbeeld 5 bpm tot maximaal 10 bpm. Houdt de oefening dan weer minimaal een minuut vol en zet de metronoom dan weer 5-10 bpm sneller. Zo zorg je dat je de oefening op elk tempo met regelmaat in je systeem krijgt. En kun je niet meer sneller? Neem dan eerst even pauze. Vaak lukt het na 5 minuten pauze wel. Lukt het dan nog steeds niet? Schroef dan het tempo weer een goed stuk naar beneden en bouw weer langzaam op.

Succes!

Geplaatst op Geef een reactie

Trommelen of drummen

Trommelen-of-drummen-Online-Drumles

Trommelen of drummen, er zit een wezenlijk verschil tussen deze twee. Een trommelaar is geen drummer, maar als een drummer niet kan trommelen, is het ook geen drummer! Een veel gebruikte uitspraak van Léon is: Als je het niet op één trommel kan spelen, kun je het ook niet op je hele drumstel.

Traditionele drum lesmethode

De traditionele drum lesmethode begint altijd op de snare, op één trommel. Je leert verschillende soorten slagen spelen, de single stroke, double stroke, paradiddles, flams en ga zo maar door. Dit noemen we trommelen. Je leert op één instrument spelen met twee handen. Het duurde heel lang voor je alle slagen onder de knie had en mocht gaan drummen op een drumstel, waar het trommelen wel een basis voor is, maar een hele andere coördinatie om de hoek komt kijken. Namelijk die van meerdere ledematen in plaats van je twee handen. Dat merken we ook als trommelaars leren drummen op oudere leeftijd. Ze zijn vaardig met de handen, maar hebben nog een lange weg te gaan als het draait om de coördinatie van ledematen.

Waar slaat Léon’s uitspraak op?

Als drummer raken we heel graag zo veel mogelijk van onze instrumenten om een zo vet mogelijk geluid neer te zetten, maar de basis ligt nog steeds bij de snaredrum. Een nieuwe oefening wordt vaak op de snaredrum uitgelegd, kijk maar naar les 4.1 Je moet de oefening ook zo lang mogelijk op de snare drum oefenen tot je er niet meer over na denkt. Daarna kun je de oefening verplaatsen naar andere instrumenten, zoals in les 4.2. Het moeilijke daarvan is dat je een andere klank hoort bij de zelfde oefening. Dat zorgt er voor dat je hersenen in de war raken. Deze overgang is nóg moeilijker als je de oefening nog niet op één trommel beheerst! En daarbij, als je iets verkeerd aanleert, is het nog moeilijker om het te corrigeren!

Geplaatst op Geef een reactie

De juiste doelen stellen met drummen

Tegenwoordig wordt er overal van iedereen verwacht dat we doelen stellen.  Het doelen stellen is een hype en lijkt soms een doel op zichzelf te zijn geworden, in plaats van een middel. Zonder doel lijkt het allemaal geen nut te hebben.

Dat is met drummen wel anders. Met drummen ben je eigenlijk nooit helemaal uitgeleerd. Het verbeteren van jezelf is een kernactiviteit binnen het drummen. De grote valkuil is dus: waar houdt dit een keer op? Kun je je grenzen altijd maar blijven verleggen? En wie zegt dat je niet gewoon lekker plaatjes mee kan rammen op je zolder?

Doelen stellen als drummen is een goed idee

“Maar speel je dan ook in een bandje??” is vaak het eerste wat men vraagt wanneer je mededeelt dat je tegenwoordig drumt. Als beginnende drummer heb je niet altijd het doel voor ogen om in een band te gaan spelen. Je bent voornamelijk bezig te kijken of drummen je bevalt en je moet er nog helemaal niet aan denken om je nieuw geleerde kunsten al op een podium te laten zien.  Maar dat je in de beginnende fasen zit betekent niet dat je helemaal geen doelen moet stellen. Doelen stellen met drummen is in de kern een goed idee. Voornamelijk het meetbaar maken van je resulaten is een goede manier om resultaat te boeken. Bovendien is het heel leuk om in harde cijfers te zien hoe je vooruit gaat. De makkelijkste manier om dit te doen is door de metronoom te gebruiken.

Een voorbeeld van een simpel oefenplan, inclusief doelen is dan als volgt:

  • Het doel: Ik wil graag de paradiddle leren spelen. Dat wil ik graag op 90 BPM kunnen.
  • Voorbereiding: Eerst moet ik zonder metronoom de paradiddle spelen op een laag tempo (maximaal 60 BPM op de metronoom). Zodra ik merk dat de handsetting is ‘ingesleten’, ga ik verder met de volgende stap.
  • Herhaling: Nu ik de paradiddle in de basis beheers, ga ik langzaam snelheid toevoegen. Ik ga bijvoorbeeld 2x per week een kwartier de paradiddle oefenen. Elke keer dat ik oefen voeg ik 3 bpm toe als ik de oefening 20x zonder fouten achter elkaar kan spelen.

Zo begin je dus eerst rustig zonder metronoom om de ‘feel’ door te krijgen. Vervolgens speel je 60 BPM, 63BPM, 66BPM, etc, etc. Wees strict: alleen als de oefening 20x achter elkaar goed gaat, voeg je snelheid toe.  Zo heb je allemaal kleine doelen tot aan jouw ‘grote’ doel van 90BPM.

Het boek uit hebben als doel vs. variëren als doel

Soms hebben drummers de neiging zo snel mogelijk zo veel mogelijk boeken te “leren”. Dat kun je inderdaad zien als een doel om naar toe te werken; elk boek is een doel. Bovenstaande methode is echter veel geschikter. Want wanneer je jouw ‘doel ‘ hebt gehaald, wat betekent dat dan eigenlijk? Hoe druk je dit uit in een meetbaar resultaat?

Een betere aanpak is om de methode van het meetbare resultaat te gebruiken met de metronoom. Heb je je doelen gehaald, kun je overgaan op variaties. Een oefening kun je namelijk op veel verschillende onderdelen van het drumstel spelen.

Op die manier kan je variaties in je spel brengen, wat er voor zorgt dat je een “simpele oefening” veel beter leert kennen en spelen. Elke verandering van klank zorgt er voor dat je hersens het even niet snappen. Door vele variaties op het zelfde patroon te spelen gaan je hersenen en spieren de oefening beter onthouden. Dat zorgt er voor dat je ook makkelijker kan gaan improviseren. Zo kun je uit één boek misschien wel 100 verschillende boeken aan variaties leren! Gebruik je oefenstof wijs!

Heb je vragen over doelen stellen of hoe je moet oefenen? Stuur gewoon een mailtje!