Alles wat je wilt weten over de hi-hat (high hat)

Alle bijzonderheden van de hi hat op een rij
close up van hi-hat
5
(3)

De hi-hat (een verbastering van “high hat”) is waarschijnlijk het meest bespeelde bekken van je drumstel. En misschien ook wel het meest veelzijdige item van je drumstel. Het grappige aan de hihat: je kunt het met je handen én voeten bespelen. Vaak zelfs tegelijkertijd. Een bijzonder en belangrijk onderdeel van je drumstel dus! In dit artikel zetten we daarom alle bijzonderheden voor je op een rij.

Vreemde apparaten

We beginnen onze ontdekkingstocht naar de hi-hat in New Orleans aan het begin van de vorige eeuw. In rokerige danshallen spelen de eerste echte bands hun mengelmoes van ragtime, folk, marsmuziek en blues die we nu jazz noemen. Hier ontstaan de eerste drumstellen: eigenlijk een verzameling losse percussie-instrumenten die door één muzikant bespeeld worden. Allerlei creatieve oplossingen worden bedacht om zo veel mogelijk percussie-instrumenten tegelijkertijd te bedienen. Uit deze tijd stamt bijvoorbeeld het basdrumpedaal, zodat de grote trom met de voet in plaats van met de hand bespeeld kan worden. En we zien ook andersoortige constructies en pedalen waarmee je met de voet twee bekkens bespeelt. Opvallend, de bekkens staan heel laag op de grond en zijn amper hoger dan 20 of 30 centimeter. De bekkens zijn klein met formaten tussen 5 en 10 inches (13 – 25 cm). Er zijn verschillende benamingen voor dat type apparaten: low-sock (want op sokhoogte!), charlestonmechaniek, low-boy of low-hat.

Van low-hat naar high hat, naar hi-hat

De low-hats konden dus alleen met de voet worden bespeeld. Ze stonden simpelweg te laag om er met je drumstokken bij te komen. Zo omstreeks 1926 wordt er geëxperimenteerd met steeds hogere low-hats. Logisch dat die naam in dit proces veranderde in high-hats. En daarna nog korter: hi-hat. Wie de hihat nu precies heeft uitgevonden, is niet bekend en moeilijk te achterhalen. Wel is duidelijk dat het bedrijf Walberg & Auge het eerste hi-hatstatief in productie heeft genomen. De hardware van Walberg & Auge stond hoog aangeschreven en werd standaard geleverd bij de drumstellen van merken als Ludwig, Gretsch en Rogers. Al snel raakte de hi-hatstandaard ingeburgerd. De zeer invloedrijke jazzdrummer Papa Jo Jones was een van de eerste die het bespelen van de hi-hat perfectioneerde. Dankzij zijn platen en optredens kon niemand meer om de hi-hat heen.

Hoe werkt een hi-hat?Hoe speel ik op de hihat

Voor de duidelijkheid: zowel het statief (of de standaard) als de twee bekkens worden aangeduid met de term hi-hat. Om te beginnen met de hi-hatstandaard, die bestaat uit een holle buis op drie poten. Belangrijk is dat die lekker stevig staat. Door die buis loopt een stang die langer is dan de buis. Bovenop de buis rust de onderste hi-hatbekken (bottom). Aan de stang bevestig je een tweede bekken (top) met een clutch. De stang is verbonden aan een veermechaniek en een voetpedaal. Trap je het pedaal in, dan gaat de stang naar beneden. Dit zorgt ervoor dat de twee hihatbekkens raken elkaar met het kenmerkende ‘chck’-geluid. Heb je je voet van het pedaal, dan gaat de stang weer naar boven: de twee hi-hatbekkens raken elkaar niet meer.

Over de hi-hatbekkens

De bekkens van de hi-hat zijn heel anders dan je normale crash-, ride- of splashbekken. Probeer een hi-hatbekken maar eens uit als normaal bekken. Dat doet gewoon pijn aan je oren! Dat komt omdat hi-hat bekkens een stuk dikker zijn dan je andere bekkens. Zo ontstaat dat wat droge en korte geluid. De standaardgrootte van een hi-hat is 14 inch. Maar het is de laatste jaren hip om grotere hi-hats te gebruiken voor een vetter, voller geluid. Toch wordt er bij opnames in de studio juist weer gekozen voor kleinere, dikkere hi-hats. Beslis dus van tevoren goed voor welk geluid je wilt gaan, want je koopt hihats vaak per set. Al zie je ook drummers lustig experimenteren met tops en bottoms van verschillende series, merken en zelfs diameters. Het goede nieuws voor de beginnende drummer is dat ook heel goedkope hi-hats al best aardig klinken.

Hoe bespeel je een hi-hat?

Het gave aan een hi-hat is dat je het zowel met je voet als met je hand kunt bespelen en in de regel vaak tegelijkertijd. Bij een pop- of rocknummer open en sluit je de hi-hat om tel 2 en 4 te accentueren. De achtste noten speel je dan met de drumstok. Wil je meer volume, bijvoorbeeld tijdens het refrein, dan verminder je de kracht die je zet op het voetpedaal. De bekkens hebben dan meer bewegingsvrijheid en klinken harder. Wil je juist drogere en stillere klanken, dan hou je het pedaal stevig ingetrapt. Veel technieken komen aan bod in de lessen bij Online Drumles. Hier vind je bijvoorbeeld de acht basisritmes die eerdere drummer zou moeten kennen. Daar maakt de hi-hat een belangrijk onderdeel van uit! En je kunt je vast voorstellen dat je eindeloos kunt variëren met de hi-hat. We durven te wedden dat de hi-hat het meest veelzijdige onderdeel van je drumkit is!

Een revolutie in drummen

De uitvinding van de hi-hat en het pionierswerk van mannen als Papa Jo Jones en Philly Joe Jones zorgden voor een revolutie in drummen. Werden voorheen de kwartnoten gespeeld met de basdrum en de achtste noten op de snaredrum, nu doe je dat op de hi-hat. Het ritme ‘verhuisde’ naar de hi-hat, waarmee voortaan de kwart of achtste noten werden gespeeld. Grappig weetje #1: uit deze nieuwe manier van spelen ontstond ook de behoefte naar een bekken waarmee je hetzelfde ‘rijdende’ ritme kon spelen: de ride! Door de nieuwe manier van spelen veranderden grooves en eigenlijk de hele definitie van ritmes in moderne muziek. Van continue roffels, zoals je nog wel eens hoort bij fanfares, klassieke muziek of traditionele jazz, tot de veel meer staccato ritmes van nu, waarbij je de snaredrum op tel 2 en tel 4 speelt en de bassdrum op tel 1 en 3. Grappig weetje #2: Keith Moon, de legendarische drummer van The Who, speelde jarenlang zonder hi-hat.

Leer de hi-hat bespelen

Online Drumles via tablet

Hoe speel ik op de hihat?

Het lijkt een vraag met een simpel antwoord. Maar niets is minder waar. De hi-hat is zo veelzijdig dat er niet één manier is op het drumstelonderdeel te bespelen. Door deze verschillende speelwijzen, kun je met de hi-hat een enorme variëteit aan geluiden produceren. Neem hier een breed scala aan hi-hat technieken bij en je kunt qua stijl alle kanten op. Hoe beter je controle over de hihat, hoe meer stijlen je kunt spelen. Maar dit betekent niet dat de hi-hat moeilijk te bespelen is. Integendeel, al vanaf beginner zul je dit drumstelonderdeel tegenkomen en leren bespelen. Maar hoe doe je dat dan? Dat leggen we hieronder uit.

Wat zijn de verschillende manieren om de hihat te bespelen?

Zoals al eerder uitgelegd, is het correct neerzetten van je hi-hat belangrijk als je het maximale uit de hi-hat wilt halen. De twee bekkens kun je met een voetpedaal tegen elkaar aan laten slaan of juist los van elkaar houden. Dit betekent ook dat je het geluid van de hihat kunt reguleren met je voet. Met het pedaal kun je de hihat open of dicht zetten wanneer je er op slaat. Open, de twee bekkens van elkaar af, maakt de hihat veel geluid. Dicht, de twee bekkens tegen elkaar aan, maakt de hihat een wat stiller en gedefinieerd geluid. Daarnaast kun je combinaties van het gebruik met je voet en je stok kiezen, wat de mogelijkheden van hi-hat sounds nog verder uitbreidt. De hihat is daarmee een erg dynamisch gedeelte van het drumstel: je kunt er heel zacht tot knalhard mee spelen.

Alle experimenten en afwisselingen uitgesloten, zijn er grofweg 7 manieren om de hihat te bespelen. In de video legt Léon deze 7 opties alvast uit. Zo weet je meteen hoe het klinkt!

1. Met je voet

Je kunt de hihat met alleen je voet bespelen. Als je je voet van het pedaal afhaalt, komen de bekkens los van elkaar en staat de hihat open. Als je het pedaal indrukt, sluiten de bekkens en staat de hihat dicht. De hihat maakt een ‘chik’ geluid wanneer je hem sluit en een ‘swish’ geluid wanneer je hem opent. Je kan terwijl je speelt de hihat dus gebruiken om een extra laag dynamiek aan je spel mee te geven. Dit vereist echter wel flinke coördinatie; je speelt immers je linkervoet los ten opzichte van de rest van je ledematen. Sommige drummers gebruiken het open en dichtdoen van de hi-hat ook ter ondersteuning van het in de maat spelen of om bijvoorbeeld extra nadruk te leggen op de backbeat.

2. Dicht, met de schouder van je stok

Je sluit de hihat met het pedaal en slaat vervolgens schuin met de schouder van je drumstok. Doordat je de hihat met de schouder van de stok raakt, raak je de hihat met een groter deel van de stok dan wanneer je alleen met de tip slaat. In dit artikel kun je overigens meer lezen over de verschillende onderdelen van de drumstok.

3. Dicht, met de tip van je stok

Met je drumstok kun je blijven variëren. Sluit opnieuw de hihat met het pedaal, maar sla deze keer met de tip van je stok. Het geluid is wat meer gedefinieerd en subtieler dan met de schouder van je stok. De tip van de stok gebruik je dus voornamelijk om wat ingetogener te spelen.

4. Een combinatie van 2 en 3

Om het iets spannender te maken kun je manier 2 en 3 combineren. Je wisselt tijdens het slaan met je stok af tussen het gebruik van de tip en de schouder. Hierdoor krijg je – zoals je in het filmpje wellicht wel kan horen – een goede groove in je spel. Het wisselen tussen hard/zacht (schouder/tip) geeft een bepaalde lading mee aan je spel. Een meester in deze techniek is AC/DC-drummer Phil Rudd. Lees hier meer over deze topdrummer.

5. Met je voet los

Je kunt je voet geleidelijk van het pedaal afhalen terwijl je met je stok slaat. Hoe losser je voet, hoe losser de bekkens van elkaar komen en dus hoe harder het geluid. Dit effect kun je goed gebruiken om spanning op te bouwen. Laat gedurende de maat, terwijl je op de hihat slaat, langzaam je hihat wat meer los komen door je voet rustig op te tillen. Je krijgt een ‘crescendo’ achtige feel die je goed kunt gebruiken om aan te geven dat er in de muziek iets spannends staat te gebeuren.

6. Een combinatie van open en dicht, met stokhihat spelen hi-hat close up

Hierbij sla je met je stok terwijl je de hihat opent en sluit met je pedaal. De hihat moet precies worden geopend en gesloten op het moment dat je met de stok slaat. Dit is een veelgebruikte techniek in disco. Het vereist goede timing en coördinatie maar biedt een drummer veel extra mogelijkheden.

7. Splashes met je voet

Hierbij trap je het pedaal abrupt in met je hiel om de bekkens te sluiten. Direct daarna haal je je voet er af om de bekkens te laten ‘splashen’. Dit is vergelijkbaar met de ‘swish’ die we in punt 1 noemden. Met deze techniek probeer je dit expres zo luid mogelijk te maken. Hihat splashes kun je rustig een techniek voor gevorderden noemen. Het vereist namelijk veel coördinatie en fijne motoriek van de linkervoet. Je ziet deze techniek vaak door drummers gebruikt worden als ze het ride-bekken bespelen. De splash van de hi-hat helpt het ritme overeind te houden.

Hoe zet ik mijn hihat goed neer?

Bij Online Drumles krijgen we regelmatig de vraag van leerlingen: wat is de beste manier om de hihat neer te zetten? Daar is uiteraard niet één antwoord op. Iedereen is verschillend. De ideale opstelling van je drumstel en dus de hi hat ook. Wel zijn er een aantal vuistregels die je kan volgen voor een goede basisopstelling. Vanuit deze basisopstelling kan je eventueel aanpassingen doen, zodat je jouw drumstel op de ideale manier voor jou neerzet.

Stap 1: Zet de hihat goed neer op de driepoot

Je hihat in elkaar zetten is simpel met de hulp van een standaard of statief. Met de hulp van een driepoot onder de standaard, staat de hihat staat meestal rechtop. Deze driepoot kan je ‘ontgrendelen’ met een vleugelmoer. Draai de vleugelmoer los en laat de driepoot zakken tot deze op dezelfde hoogte staat als het voetpedaal. Staat de driepoot te hoog, dan gaat het voetpedaal zweven en dat speelt niet comfortabel. Staat de driepoot te laag of is ‘ie niet stevig genoeg aangedraaid, dan beweegt je hele statief mee met elke voetbeweging. Zorg er dus voor dat statief en voetpedaal beide stevig op de grond staan. Ook de wildste drummer zal nu moeite moeten doen om de hihat te laten vallen. Je kan altijd nog de positie aanpassen, maar de driepoot op zijn breedst zetten is de makkelijkste basis. Vergeet de moer niet weer aan te draaien voor je gaat spelen!

Stap 2: Het onderbekken en bovenbekken

De hihat bestaat uit twee bekkens: het onder- en bovenbekken. Deze twee kunnen met de hulp van een pedaal tegen elkaar aan slaan. Daardoor kun je de veelzijdige hihat sounds allemaal uitproberen. Dat is ook precies het verschil tussen een bekken en een hi hat. Een hi-hat bestaat uit twee bekkens. Een enkele bekken behoort tot de crashes en rides van het drumstel.

Het onderbekken is (bijna altijd) het zwaarste bekken van de twee. Dit verschil in gewicht is meestal vrij groot; je voelt echt wel welk van de twee de onderkant is. Het onderbekken (ook wel aangeduid als ‘hi-hat bottom’) van de hi-hat kun je los op de standaard plaatsen. Een verdikking op de standaard zorgt ervoor dat het bekken niet helemaal door naar beneden valt. Maak je daar dus geen zorgen over.

Vervolgens pak je het bovenbekken. Die bevestig je aan een zogenaamde ‘clutch’. Dit is een apparaatje dat speciaal is ontworpen om het bovenbekken vast te kunnen zetten, maar toch beweeglijk te houden. De hi hat moet immers wel beweegruimte tussen de onder- en bovenbekken houden. Je bevestigd de clutch op het bovenbekken met een moertje. Je kunt je bekken beschermen met speciale hihat viltjes. Doe één viltje onder het bekken, en één viltje erboven. Vervolgens kan je de moer aandraaien. Hoe strakker je de moer aandraait, hoe minder beweegruimte het bovenbekken zal hebben. Hiermee kun je zelf nog wat uitproberen om jouw perfecte hihat sound te vinden. Onze tip is om de hi-hatbekken niet te vast te draaien. Zo houdt de bekken bewegingsruimte en haal je er meer klank uit dan wanneer je ‘m helemaal strak zou bevestigen.

Stap 3: De hoogte van het hihat bekken en de afstand tussen de bekkens

Nu beide bekkens op het statief zijn geplaatst kan je de hoogte van de hihat aanpassen. Dit doe je door de tweede vleugelmoer op de hihat standaard los te draaien. Nu kan je de bekkens omhoog of omlaag schuiven.

Wij gebruiken als vuistregel dat de hihat ongeveer 15 tot 20cm boven je snaredrum geplaatst moet worden. Dit komt overeen met de hoogte van je eerste tom.

Vervolgens kan je het voetpedaal gebruiken om de afstand tussen de twee bekkens in te stellen. Ook hier kan je experimenteren met verschillende afstanden voor verschillende muzikale effecten. Wij raden aan een tussenruimte van zo’n 2 tot 3 centimeter aan te houden. Staan de bekkens verder uit elkaar, dan moet je het voetpedaal een flink eind intrappen om het te bespelen. Staan de bekkens te dicht op elkaar, dan mis je het ‘open’ geluid.

Léon legt het hieronder nog even kort uit:

 

Leer spelen op de hi-hat

Bij Online Drumles kunnen we natuurlijk niet zonder hi-hat. Het drumstelonderdeel komt dan ook in vrijwel elke les aan bod. En hierbij leer je de hi-hat ook op meerdere manieren te spelen. En wees gerust, misschien vereist het wat oefening, maar ook jij zal de hi-hat uitstekend kunnen leren spelen. We garanderen het zelfs, want iedereen kan leren drummen! Bekijk nu de gratis proefles of start jouw gratis proefperiode van 14 dagen.

Wat vond je van de inhoud op deze pagina?

Klik op een ster om jouw mening te geven!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Aantal beoordelingen 3

Er zijn nog geen beoordelingen. Word de eerste die deze pagina beoordeeld!

Aangezien je deze pagina nuttig vindt...

Volg ons op social media!

Wat jammer dat deze pagina niet nuttig is voor jou!

Help ons dit te verbeteren!

Hoe kunnen we de inhoud verbeteren?


Probeer het uit in jouw proefperiode.

Nu kan iedereen leren drummen!